[SEAT] [Leon 1P FR] Welke Koppeling ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Hallo Allemaal,

Volgende week is eindelijk mijn auto terug en ik wil eigenlijk gelijk de koppeling vervangen. Net voor het ongeval begon deze al tussen de 3000 en 4500 licht te slippen en met de aankomende rollenbank meeting wil ik gewoon dat alles in orde is. Kunnen jullie mij advies geven welke koppeling er het beste in kan ? Over de Sachs SRE heb ik al goede verhalen gehoord.

Mochten jullie prijzen / artikelnummers weten dan hoor ik dit natuurlijk graag ( prijzen verschillen per leverancier ?? ).

De drukgroep e.d. wilde ik ook gelijk mee vervangen, maar volgens mij gebeurd dit bijna standaard ?

Het gaat dus om een Seat Leon FR uit 2007.

Ps. Montage doe ik zelf dus het zou alleen om de set gaan.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Fr heeft helemaal geen SRE nodig (ook niet als deze getuned is). Zou gewoon de standaard uprated koppeling van Sachs halen (plus een drukplaat). Op mp worden regelmatig originele nieuwe vliegwielen van Jun en Sachs aangeboden (volgens mij heeft een fr de laatstgenoemde) en vergeet ook het lager niet mee te bestellen.
 

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Fr heeft helemaal geen SRE nodig (ook niet als deze getuned is). Zou gewoon de standaard uprated koppeling van Sachs halen (plus een drukplaat).
Op mp worden regelmatig originele nieuwe vliegwielen van Jun en Sachs aangeboden (volgens mij heeft een fr de laatstgenoemde) en vergeet ook het lager niet mee te bestellen.

Misschien een linkje naar een standaard uprated ? Kan er zelf vrij weinig over vinden op internet.
Hij zal normaliter 440 / 445 nm te verduren krijgen @ 290 / 295 pk gaat dit ook nog lukken met een standaard uprated ?.
 
Laatst bewerkt:

jazzy

New member
Lid geworden
7 sep 2010
Berichten
66
Hij zal normaliter 440 / 445 nm te verduren krijgen @ 290 / 295 pk gaat dit ook nog lukken met een standaard uprated ?.

Ligt er een beetje aan hoe het koppel erin komt, en je rijstijl, maar met 440 nm zou ik een SRE nemen, rijd er zelf ook mee en bevalt mij super. Is iets duurder, maar je hoeft niet bang te zijn dat deze gaat slippen. Houd er wel rekening mee dat deze koppeling zwaarder is en eerder aangrijpt, niet iedereen vind dat even fijn.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Tenzij je je fr heel zwaar hebt aangepast zal een reele 260-265 pk dichter in de buurt van de waarheid liggen en 440/445 nm zijn cupra Stage 2 of hogere waarden en daar komt een FR zonder turbo swap niet aan. Een opgewaardeerde Sachs redt het net niet in een getunede cupra maar gaat in een FR prima dienst doen.
 

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Onderstaande uitdraai van mijn auto:

Ondertussen is hier nog een non resonated catback systeem, een carbonia cold air intake en permanent rijden op een e85 mix bijgekomen.

Mark van JD heeft mij destijds ook al aangegeven dat de auto op dit moment met de aanpassingen gedaan na de eerste maatchip waardes moet halen van 290 / 295 pk met 440 / 445 nm.

SEAT8.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bandit

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
651
Nu heb je 408 Nm, een hele knappe waarde, denk ik, en mooi vlak. Maar voordat je op 440 - 445 gaat uitkomen, moet er nogal wat gebeuren. Ben heel erg nieuwsgierig naar de nieuwe uitdraai.

Aanvulling - rij je met de originele drijfstangen?
 

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Nu heb je 408 Nm, een hele knappe waarde, denk ik, en mooi vlak. Maar voordat je op 440 - 445 gaat uitkomen, moet er nogal wat gebeuren. Ben heel erg nieuwsgierig naar de nieuwe uitdraai.

Aanvulling - rij je met de originele drijfstangen?

Mark gaf destijds aan dat de benzine waar hij mee op de bank stond ontzettend slecht was en dat hij iets van 9 graden corrigeerde. Zijn mening was destijds dat ik met goede euro 98 ( bp ultimate ) al een waarde moest behalen van 430 nm, mijn inziens moet het met de aanpassingen na de laatste meting en vooral de E85 toch wel mogelijk zijn om 440nm aan te tikken.

En ja ik rij met de originele drijfstangen, levert dit een probleem op ?

Uiteraard ben ik ook aanwezig op de aankomende meeting, ben zelf ook zeer benieuwd naar de huidige waarden :)
 

jazzy

New member
Lid geworden
7 sep 2010
Berichten
66
Ondertussen is hier nog een non resonated catback systeem, een carbonia cold air intake en permanent rijden op een e85 mix bijgekomen.

Offtopic
Ik heb de non-resonated en de resonated uitvoering van Milltek in combinatie met een Fox downpipe(G5gti), en ik bouw hem weer terug naar de resonated, non-resonated vind ik echt veel te luid, vooral tijdens het terugschakelen en dreunt mij te veel.Bovendien hoor je het aanzuigen van de Carbonio niet meer.

De resonated uitvoering vind ik eigenlijk net weer te stil, ook onder vollast, maar je hoort het aanzuigen weer wel.
Boven de 180 hoor je alleen nog maar windgeruis en verder niks meer, moet wel opmerken dat ik de geruisversterker(soundpipe) ook uitgebouwd heb.
Dreunt de Milltek onder een Seat ook zo?
 

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Offtopic
Ik heb de non-resonated en de resonated uitvoering van Milltek in combinatie met een Fox downpipe(G5gti), en ik bouw hem weer terug naar de resonated, non-resonated vind ik echt veel te luid, vooral tijdens het terugschakelen en dreunt mij te veel.Bovendien hoor je het aanzuigen van de Carbonio niet meer.

De resonated uitvoering vind ik eigenlijk net weer te stil, ook onder vollast, maar je hoort het aanzuigen weer wel.
Boven de 180 hoor je alleen nog maar windgeruis en verder niks meer, moet wel opmerken dat ik de geruisversterker(soundpipe) ook uitgebouwd heb.
Dreunt de Milltek onder een Seat ook zo?

Ik heb de complete uitlaat lijn van FOX eronder zitten, en moet wel zeggen dat hij inderdaad luid is. Maar bij gelijk gas ( 120 snelweg bijvoorbeeld ) hoor ik hem totaal niet.
De dumpvalve en het aanzuigen van de carbonio hoor ik inderdaad ook niet meer.

Het is het een of het ander volgens mij.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
niet lullig bedoeld maar mijn Cupra haalde zonder geweldige benzine bij JD ca. 355 pk en 450 Nm met alle mogelijke aanpassingen (dit zakte met 102 oktaan brandstof naar 335 pk en iets minder nm op de Audi bank).
Denk dat max 265 en ca. 400-410 echt het maximale is wat je realistisch uit een fr met een 03 turbo kunt persen en daarvoor is (als je niet gaat racen) echt geen sre nodig.
Belangrijkste is dat de auto goed loopt en t.o.v. van een standaard auto wordt hij uiteraard wel sneller (en dat is volgens mij toch het uitgangspunt van tunen)
 

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
niet lullig bedoeld maar mijn Cupra haalde zonder geweldige benzine bij JD ca. 355 pk en 450 Nm met alle mogelijke aanpassingen (dit zakte met 102 oktaan brandstof naar 335 pk en iets minder nm op de Audi bank).
Denk dat max 265 en ca. 400-410 echt het maximale is wat je realistisch uit een fr met een 03 turbo kunt persen en daarvoor is (als je niet gaat racen) echt geen sre nodig.
Belangrijkste is dat de auto goed loopt en t.o.v. van een standaard auto wordt hij uiteraard wel sneller (en dat is volgens mij toch het uitgangspunt van tunen)

Dat zou betekenen dat de uitdraai van de bank bij JD met 287pk al niet klopt ? Mark heeft mij destijds ook andere uitdraaien laten zien van bijvoorbeeld een golf 5 gti met alleen een andere downpipe die ook 425 / 430 nm koppel hebben met goede benzine.

Binnenkort gaat hij weer op de bank tijdens de meeting en ik ben er vrij zeker van dat hij de 295pk toch wel aan moet tikken met mijn originele k03.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Ik zie de gemiddelde bank niet als apparaat om 100% betrouwbaar het vermogen aan te geven maar wel als middel om te zien hoe de situatie voor en na is en hoe het koppelverloop en de vermogensafgifte eruit zien. Eigenlijk is testen op de weg heb beste maar omdat dit in Nederland niet meer mogelijk/verantwoord is is er de vermogensbank. Zet een auto op drie verschillende rollenbanken en je hebt een spreiding in vermogen waar je u tegen zegt. Algemeen kun je echter zeggen dat een Cupra 2+ betrouwbaard ca. 330 pk afgeeft. Ga je dan terug rekenen dan weet je wat een FR ongeveer kan halen. Meer is jezelf rijk rekenen (en de auto wordt geen km sneller van papieren vermogen).

Als je ervan uitgaat dat het vliegwiel van VAG max. 400 nm kan hebben en deze voornamelijk bij Cupra's eraan gaat zegt dit eigenlijk voldoende over het koppel van een fr: rondom of net boven die 400 Nm is realistisch.
 
Laatst bewerkt:

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Ik zie de gemiddelde bank niet als apparaat om 100% betrouwbaar het vermogen aan te geven maar wel als middel om te zien hoe de situatie voor en na is en hoe het koppelverloop en de vermogensafgifte eruit zien. Eigenlijk is testen op de weg heb beste maar omdat dit in Nederland niet meer mogelijk/verantwoord is is er de vermogensbank. Zet een auto op drie verschillende rollenbanken en je hebt een spreiding in vermogen waar je u tegen zegt. Algemeen kun je echter zeggen dat een Cupra 2+ betrouwbaard ca. 330 pk afgeeft. Ga je dan terug rekenen dan weet je wat een FR ongeveer kan halen. Meer is jezelf rijk rekenen (en de auto wordt geen km sneller van papieren vermogen).

Als je ervan uitgaat dat het vliegwiel van VAG max. 400 nm kan hebben en deze voornamelijk bij Cupra's eraan gaat zegt dit eigenlijk voldoende over het koppel van een fr: rondom of net boven die 400 Nm is realistisch.

Onderstaand filmpje heb ik gemaakt destijds op de terugweg van JD, zal volgende week als ik mijn auto terug heb nogmaals een filmpje maken. Op dit moment weet ik zeker dat hij nog harder doortrekt dan op het onderstaande filmpje. Misschien leuk vergelijkingsmiddel wat een extra catback, air intake en e85 doen.

 

Leonneke

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
238
Even een vraagje over je filmpje. Niet om te zeiken, maar gewoon benieuwd:

Je maximale koppel ligt ergens tussen de 3.000 en 5.000. Althans, volgens de uitdraai. Toch zie ik dat je je schakelmomenten kiest tussen de 5.000 en 7.000. Waarom trek je zo ver door ?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Je auto accelereert door het vermogen, niet door het koppel. Voor de snelste acceleratie moet je dus naar het vermogen kijken, niet naar het koppel.

Ideaal is dus om te schakelen op dat moment dat vermogen iets daalt, maar in de volgende versnelling je vermogen bij die snelheid in de volgende versnelling precies gelijk is. Je vermogen loopt dan weer iets op, en gaat weer iets dalen en daar moet je dus het schakelmoment zoeken. Voor het wiskundig bepalen van het ideale schakelmoment moet je dus ook de bakverhoudingen kennen.
 

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Even een vraagje over je filmpje. Niet om te zeiken, maar gewoon benieuwd:

Je maximale koppel ligt ergens tussen de 3.000 en 5.000. Althans, volgens de uitdraai. Toch zie ik dat je je schakelmomenten kiest tussen de 5.000 en 7.000. Waarom trek je zo ver door ?

Ik moet ook wel bekennen dat er in het filmpje niet helemaal juist door mij wordt geschakeld, maar met 1 hand filmen en flink doortrekken is het nog best lastig :) normaal gezien is mij verteld dat ik in de eerste versnelling tot 7000 toeren moet doortrekken en in de andere versnellingen tot 6500 toeren.

Volgende week zal ik nog een nieuw filmpje maken zoals hij nu rijd, vooral in het gebied 160 - 220 trekt hij nu nog harder door dan nu in het filmpje.

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of dit ook echt snel is of dat bijvoorbeeld een gechipte curpra 1p nog veel sneller is ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan