[SEAT] [Leon 1P FR] Welke Koppeling ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Maar misschien is naar aanleiding van het filmpje vast te stellen dat een SRE toch wel nodig is ? Of zou een standaard uprated ook gewoon werken ?
 

Richard

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
14 sep 2002
Berichten
1.864
Nu weer ontopic s.v.p. we weten nu allemaal wel dat een Leon Cupra 1P superieur is aan al het andere wat hier op het forum zit. Danny stelt een vrij eenvoudige vraag en dat verdient een normaal antwoord.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Volgens mij heeft hij dat al lang. Een Fr kan (met alle mods uitgezonderd turbo wissel) prima uit de voeten met een standaard of desnoods een Sachs versterkte koppeling. Overigens is standaard iets anders als uprated want Seat levert de Standaard koppelingen van Sachs/Luk en daarboven zit nog de versterkte koppeling en dan pas de SRE en sinterkoppelingen van bijv. Sachs en Helix.
Een Sre is gewoon niet nodig (uitgezonderd als er regelmatig trackdays worden gedaan of de eigenaar gek ik op stoplichtsprintjes) en heeft afgezien van de prijs bij dagelijks gebruik ook wat nadelen waar niet iedereen blij van word (zwaardere bediening en een veel direkter aangrijppunt). En dan nog blijft het vliegwiel het zwakste punt in de lijn en zou een sm vliegwiel een betere aanpassing zijn (met nog meer bijkomende nadelen)

Hoeveel meer antwoord moet er komen?
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Misschien een linkje naar een standaard uprated ? Kan er zelf vrij weinig over vinden op internet.
Hij zal normaliter 440 / 445 nm te verduren krijgen @ 290 / 295 pk gaat dit ook nog lukken met een standaard uprated ?.

Gewoon een sachs standaard versie nemen, en vliegwiel laten zitten als deze nog goed is.

440Nm lijkt me iets te hoog voor een standaard k03 turbo. Ook zit je dan op het randje van je drijfstangen. (ik heb dat voor de duidelijkheid niet gezegd).

Een catback geeft niet meer koppel, alleen die 8 graden voorontsteking die je nog kon winnen op de brandstof, echter is dat geen 30Nm, eerder 10-15Nm. Qua topvermogen kun je wel wat winnen, van 287 naar 295-300 moet met deze mods te halen zijn.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik zie de gemiddelde bank niet als apparaat om 100% betrouwbaar het vermogen aan te geven maar wel als middel om te zien hoe de situatie voor en na is en hoe het koppelverloop en de vermogensafgifte eruit zien. Eigenlijk is testen op de weg heb beste maar omdat dit in Nederland niet meer mogelijk/verantwoord is is er de vermogensbank. Zet een auto op drie verschillende rollenbanken en je hebt een spreiding in vermogen waar je u tegen zegt. Algemeen kun je echter zeggen dat een Cupra 2+ betrouwbaard ca. 330 pk afgeeft. Ga je dan terug rekenen dan weet je wat een FR ongeveer kan halen. Meer is jezelf rijk rekenen (en de auto wordt geen km sneller van papieren vermogen).

Als je ervan uitgaat dat het vliegwiel van VAG max. 400 nm kan hebben en deze voornamelijk bij Cupra's eraan gaat zegt dit eigenlijk voldoende over het koppel van een fr: rondom of net boven die 400 Nm is realistisch.

Ik kan je geheel volgen wat betreft het aanhouden van een rollenbank voor het verloop en evt voor een winst tov de originele run. ECHTER.. een leon FR doet standaard op de JD bank 209-212pk en vaak een piek van 305Nm. Als je jou 'correctie' van 25pk (287-25 = 263pk) zou toepassen op de getunde wagen van danny. Dan zou je bij een originele wagen 210-20pk = 190pk moeten hebben.
Algemeen bekend is wel dat de VAG auto's (uitzondering V8 ), boven de specs uitkomen.

Vergelijk ik de bank van JD met de bank van Beek en Rica, dan komt er (iig qua vermogen), vaak exact hetzelfde uit (zie de auto van sjaakhond, deze deed 285pk bij beek en 285pk bij JD). Echter geeft de JDbank het koppel veel kritischer aan, waar lijnen bij beek en rica vaak strak lijken, kan het gigantisch schommelen bij de JD bank (superflow heeft meer meetpunten).

Pak je de maha bank van ABT vervolgens, dan kunnen ze daar 235 wiel-pk's, als 312 motor pk's verkopen... (meting in de 4e). :+

Kortom, de conclusie die je maakt dat de JD bank 20pk zou 'overdrijven' lijkt me wat streng.. als jij een negatieve bank tegen komt met wat weinig koeling en vervolgens komt de uitslag wat lager uit, dan neem je dit direct voor waarheid aan... misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden. (als je er vanuit gaat dat de vag wagens exact op de specs komen en geen 1 pk meer).
 
Laatst bewerkt:

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Gewoon een sachs standaard versie nemen, en vliegwiel laten zitten als deze nog goed is.

440Nm lijkt me iets te hoog voor een standaard k03 turbo. Ook zit je dan op het randje van je drijfstangen. (ik heb dat voor de duidelijkheid niet gezegd).

Een catback geeft niet meer koppel, alleen die 8 graden voorontsteking die je nog kon winnen op de brandstof, echter is dat geen 30Nm, eerder 10-15Nm. Qua topvermogen kun je wel wat winnen, van 287 naar 295-300 moet met deze mods te halen zijn.

Ik heb ook geschreven dat je destijds aangaf dat er met de goede benzine +/- 430 nm uit te halen viel wat dus +/- 20 nm zou zijn. Later schreef ik ook -mijn inziens- 440 nm dus een verkeerde aanname van mij dat met meer vermogen ook automatisch het koppel iets hoger wordt ;) gelukkig leren we nog iedere dag :)

En eerlijk is eerlijk als hij bij de aankomende meeting dezelfde waarde haalt als 5 maanden terug ben ik alweer tevreden :)
 
Laatst bewerkt:

danny1987

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
327
Bedankt voor de informatie iig allemaal, heb Lucas van Vagtechniek even een mailtje gestuurd om een offerte te laten maken voor zowel een sre als een normale. Mocht het niet te veel schelen neem ik misschien toch een SRE omdat ik mezelf er dan misschien wat zekerder bij voel.

Van mij mag er een slotje op dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan