[SEAT] [Leon 1P] iemand ervaring met wisselen cilinderkop BKD 2.0 TDI

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Offerte binnen voor nieuwe cilinderkop + alle pakkingen + alle bouten + filters + nieuwe complete distributieset
samen voor €2500 incl. werk en btw

iemand een spontane reactie?
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Klinkt als een heel redelijk bedrag.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
@veex...dacht ik zelf ook al kan ik als leek niet inschatten of 10 uur redelijk is. Tis een goede garage dus natuurlijk altijd duurder als via een "bekende" Blijft veel geld maar denk/hoop als ik het doe er nog eens 100.000km plezier aan te hebben. Nu wegdoen zo is ook geen optie en verlies ik uiteindelijk nog meer (qua afschrijving)
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Offerte binnen voor nieuwe cilinderkop + alle pakkingen + alle bouten + filters + nieuwe complete distributieset
samen voor ?2500 incl. werk en btw
Enkel complete distributie set kost al hoop geld dacht ik.. En die kosten heb je altijd, iedere paar jaar.
Als je dan voor minder dan 2000 euro de auto weer goed rijdend hebt... Is dat beter dan voor een hoop geld een Dacia kopen... Leon is toch net iets meer 8)
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Goeie prijs. Weet je zeker dat je auto weer lekker fris is en er weer tegen aan kan. Ik zou er niet eens over twijfelen..
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
@eta76./ @emilio3333
zekers!...een goed rijdende leon is motorisch heeeeeel veeeeel meer dan Dacia ,zelfs nu nog met lekke cilinderkop. Je merkt eigenlijk niets aan die auto qua
vermogen en zuinigheid. Ben wel benieuwd naar het verschil dadelijk...behalve dan geen Koelvloeistof bijvullen
Nieuwe cilinderkop is het duurst qua materiaal vanaf 800 tm 1200 euro afhankelijk van type....
Distributieset bij mijn garage kost bij mijn garage 600€ incl werk...die kosten had ik sowieso volgend jaar gehad
Als je het bedrag gaat ontleden valt dan de rest mee inderdaad...maarja het totaalbedrag blijft gewoon gruwelijk veel geld dat heb ik
aan mijn oude Leon in 10 jaar tijd net gehaald denk ik. Die was dus toch beter!!! (1.9 tdi / 110pk van 2000)
Die kwaliteitsterugval bij VAG betreur ik wel..maar die kom je bij meeste merken tegen...
 

ARFR

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
707
zijn de bkd motoren zo slecht?
Ik heb nu een leon 1M fr 1.9 tdi uit 2005, en ik zie een mooie Leon 1P uit 2005 staan met motorcode BKD ....
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
€ARFR
-de turbo gaat nog wel eens kapot; Op http://wiki.tdiclub.nl/BKD staat het volgende:
-bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje: het schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is de schokken geheel verdwenen. De EGR veroorzaakt vaak problemen, dus afdoppen is aan te raden.
loslopende pompverstuivers komen sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en worden dan ovaal, dus wordt dat een nieuwe cilinderkop.
niet mooi stationair lopen, schudden. link
-haarscheurtjes in de cilinderkop. Niet in elke BKD, maar de kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) is het probleem opgelost. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer). verschijnselen slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).

Als je rekening hebt gehouden met hetgeen hier boven staat, dan is de BKD een prima blok.
 

ARFR

New member
Lid geworden
27 sep 2010
Berichten
707
Bedankt voor je bericht... dan hou ik eerst me leon maar.. en haal ik over een paar jaar wel iets anders ;)
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
"iemand ervaring met wisselen cilinderkop BKD 2.0 TDI? " Zo starte ik het topic paar maanden geleden..op zoek naar die ene expert nadat zowel de seat dealer als een universele garage alleen maar de schouders ophaalde en de 2e tot conclusie kwam omdat er niets anders overbleef.

Gisteren dan toch naar het hier geroemde Vagtechniek te Nuenen gereden voor een diagnose in de hoop dat hij me 100% zekerheid kon geven of de dure reparatie nu wel echt nodig was en toch niet iets anders kon zijn. Uit de normale diagnose en afpersen ook nu weer niets... Toevallig had ik op laatste moment om een oliewissel van de DSG gevraagd en bij het verwijderen van de milieukap zag Martin bij de inspectie kalkaanslag onderaan de turbo zitten...TADAAAA..dus toch een lek...Goed en slecht nieuws dus...

Goed dat we het gevonden hebben ...slecht, het is inderdaad de cilinderkop. Vervolgens was de zorg hoe de turbo zelf eraan toe is..dus loggen...godzijdank is die nog goed.

Tja..even slikken vanwege de komende kosten maar over 2 weken geef ik de Leon in vertrouwde handen en krijgt hij een nieuwe kop. Blij dat ik via dit forum toch bij VagTechniek ben uitgekomen!
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.707
Helaas gaat het weer (te veel) geld kosten, maar het is wel weer fijn om straks weer heerlijk te toeren in de Leon.

Mijn auto gaat 22 Maart naar Vagtechniek voor het turboprobleem (reinigen of vervangen). Ik heb persoonlijk wel het idee dat de auto daar in goede handen is .......
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Ik heb het vandaag nog over je gehad in Nuenen.. :) ik volg jouw "turboverhaal" ook al een tijdje op het forum en hoop voor je dat het bij reinigen kan blijven! Ja, de ingreep kost een goed maandsalaris en had ik ook anders kunnen besteden. Toch zijn we beiden te gek op onze Leon denk ik en wil je het dus in orde hebben en je auto (weer) kunnen vertrouwen..en vooral ervan genieten!!

Qua Vagtechniek heb ik ook een heel goed gevoel..alleen al omdat ze het gevonden hebben en omdat ze je dat ook laten zien en uitleggen. Tevens kijken ze ook even verder dan "de bekende neus" en wijzen je nog op een paar andere aandachtspuntjes..die meteen gefixed worden. Zo piepte de startmotor en zat de milieukap nog maar met 3 parkertjes vast ipv 8. De dealer heeft het blijkbaar niet zo nauw genomen...en ieder geval niet opgemerkt.

Nou jij eerst de 22e ..wens je succes en ik lees het hier wel hoe blij je bent de 23e :)
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Hoe een klein scheurtje je de "kop" kost [Leon 1P] [BKD]

Hoe een klein scheurtje je de "kop" kost...

Vandaag foto's gemaakt, liever gezegd geprobeerd te maken, van het scheurtje (2-3mm) in het uitlaatstuk van een van de cilinders. Wat nog meest opviel was de kalkaanslag rondom de scheur en op de bovenkant van het blok. Dr. Martin heeft de Leon voorzien van een nieuwe kop en snort weer tevreden..al is dit het vervelende..je merkt geen grote verschillen. wat je wel weet is dat deze reparatie meer en nog grotere kopzorgen gaat voorkomen [hopelijk!]

Om het topic waardig af te sluiten...de foto's ;w

1499mjp.jpg
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Inmiddels ook deel 2 uitgevoerd..distribtieriem, spanrol en waterpomp. Startmotor gesmeerd en nieuwe olie in de DSG bak en een solisto erin voor het ipod plezier (zodat ik verder ook geen nieuwe mankementen meer hoor) Die moet er dus weer even tegen kunnen lijkt me...

Bedenk me nu trouwens wel HET grote voordeel van een BKD blok....die worden dus niet gejat :)

Ik heb deze foto's ook nog naar PON gestuurd en de after sales manager reageerde wel weer heel beleefd dat er nog altijd geen sprake van coulance is..boven 2 jaar en 150.000km heb je gewoon lekker pech! Het is maar dat u het weet!
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Ik heb deze foto's ook nog naar PON gestuurd en de after sales manager reageerde wel weer heel beleefd dat er nog altijd geen sprake van coulance is..boven 2 jaar en 150.000km heb je gewoon lekker pech! Het is maar dat u het weet!

Aah dat is dan wel weer heel aardig van Pon.:(

Jij kunt in ieder geval weer met een lekker gevoel rijden nu.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
je vergeet nog punt i) De schade is het gevolg van het niet (laten) verrichten van onderhoud dat door fabrikant of importeur is voorgeschreven

En aangezien alle fabrikanten voorschrijven dat je het onderhoud door hun dealers moet laten doen.....
Ik denk als je de meerkosten voor dealeronderhoud vergelijkt met goed onderhoud door deskundige garage en je gaat het risico bekijken dat het fout gaat, je uitkomt op onderhoud bij niet-dealer (financieel gezien). Zeker als je ook zaken mee gaat tellen als:
- lagere afschrijving 2e hands
- eventueel lagere verzekeringskosten door beperkt casco verzekeren i.p.v. all-risk
- verkrijgbaarheid 2e hands onderdelen (bij nieuwe auto zijn 2e hands onderdelen niet altijd makkelijk te vinden)
- lagere onderhoudskosten door zelf doen of niet-dealer garage
- als je dan ook nog over tunen denkt, dan is de keuze helemaal niet zo moeilijk meer als je alleen priv? rijdt

Oeps, late reactie op de post van D20VT op pag.4 en de reactie van Ralphh daarop.
 
Laatst bewerkt:

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Tja wat betreft de kwaliteit van dealeronderhoud nog het volgende: bij VAGtechniek hoorde ik dat de distrbutieriem niet geheel correct was gemonteerd. (was bij dealer gedaan) De modderkuip / milieukap nog maar op 3 parkers vast hing ipv de standaard 8...vervolgens hoor je bij een andere dealer (waar je hem voor onderhoud en diagnose aanbiedt) dat ze niets kunnen vinden (lek) en dat ze daarom ook maar niet groot onderhoud doen en al zeker niet inruilen. Dus ja zou jij dan nog vertrouwen hebben in die dealer(s) ? Waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad met alles
 
Bovenaan