[SEAT] [Leon 1P] iemand ervaring met wisselen cilinderkop BKD 2.0 TDI

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Ja, dat beurtstempelverhaal is een probleem. Pon uitleg in natuurlijk onzin houdt het gewoon bij feiten den'k dan. Voor je Dacia op LPG ben je 2200,00 extra kwijt. Met huidige LPG prijs zou ik nog maar eens goed je omslagpunt berekenen. Als je LPG overweegt neem dan ook een motorkap dempings mat van de diesel erbij. Ze zijn nl wel gehoriger. Ik heb mijn overweging voor de ST. Eco toen gemaakt. Mits je de extra ruimte van de SUV nodig hebt.

Omslagpunt LPG: moet met huidige dieselprijs altijd gunstiger uitpakken als diesel bij 2500km per maand..maar zal het eens uitrekenen nu
De ST staat ook nog altijd in de top 3 bij mij...maar heb twijfels over het vermogen vd auto. Moet minimaal 4 x per week door duitsland dus eigenlijk alleen snelweg kilometers.
Ik zoek een auto van rond 20.000€ ..groot voordeel van de ST is natuurlijk de (geen) wegenbelasting


oej...Omslagpunt t.o.v. benzine 26,214 km en Omslagpunt t.o.v. benzine 30,465 km....op basis van zo'n Dacia
 
Laatst bewerkt:

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance / Dacia Duster dCi 110 4x2 Ambiance / Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Reference
Prijs € 14.990 + €2000 - € 18.990 - € 15.995 laatste nieuwprijs
MRB € 756/jr. - € 276 - € 295 kwartaal - € 0 wegenbelasting/3mnd

5 jaar rijden 30K /jaar
Brandstofprijzen volgens landelijk advies gemiddelde D= 1,341/L 95= 1,649/L LPG= 0,833/L
Verbruik Seat tdi 5,5L/100 Dacia cDi 6,5L/100 Dacia LPG 10,0L/100


Als je dit vergelijken wil moet je rekenen dat de Dacia dCi meerprijs ook telt tov van je besluit. Dus je hebt de Dacia's tegen elkaar in vergelijk. En de tdi. los daarvan.
Hoogste MRB gepakt in dit vergelijk. Verschil Duster LPG en dCi is ook nog 2000 in nadeel dCi je komt dan op:

Dacia Duster dCi Per jaar. € 3794,95 Omslagpunt 23327 KM
Dacia Duster LPG Per Jaar. € 3405,00 Omslagpunt 14213 KM
Seat Ibiza ST Eco tdi Per Jaar. € 2212,65 Omsalgpunt ca 5000 KM tov benzine

Daarnaast heb je dus nog 1000,00 resp 3000,00 meer uitgegeven voor de Dacia's
Auto's redelijk vergelijkbaar uitrustingsnivo. Geen extra's berekend voor verschillen. Per Saldo is een ST luxer uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
@redhead..geloof dat we vreselijk off topic gaan :)

Hartelijk dank voor het rekenwerk.. is duidelijk in het voordeel van Seat inderdaad maar ik ga wel uit van een Seat St Style en met een enkele extra kom je dan ook op €18.000 dus dat extra uitgeven tov Dacia valt dan weer weg. De Seat St is zoals blijkt uit je berekening op jaarbasis nog de goedkoopste maar dan moet je wel hopen dat die wegenbelasting €0 blijft na 2012.

Qua aanschaf zet ik ze dus alle 3 gelijk, qua jaarkosten kies je duidelijk voor Seat...blijft de vraag wat is extra comfort, ruimte en motorvermogen jezelf waard. Zal morgen eens bij Dacia langsgaan kijken of ik daar net zo blij van kan worden als op seat

on topic: heb net even gekeken wat een cilinderkop (ruil) kost. Zit rond de €600... als ze 2 dagen bezig zijn dan kom ik mss hopelijk rond de 1500€ uit voor de reparatie. Denk dat het dan toch voorlopig beter is om te laten maken en door te rijden. Want de Leon met DSG en 140pk is een zuinige prachtige auto verder.

heeft iemand nog een tip waar je een goed gebruikt of nieuwe cilinderkop kunt vinden.. dan kan ik mijn garageman beetje helpen
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ach het is je eigen Topic dus dan kan je alles doen wat je wilt. We spammen niet een anders topic vol ;)

Maar ff over de uitvoering. Voor vergelijk de reference genomen omdat je anders met de beide Dusters ook stuk meer moet rekenen. Je moet namelijk wel de uitrustingsverschillen meewegen een style biedt veel meer dan de duurste laureate. Qua kosten uitgave is een rep. Van 1500,00 te overzien als je verder geen probs hebt. En DSG is natuurlijk ?ber! Succes met de afweging.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Heb even een Dacia laureate geconfigeerd..met radio/cd/mp3, elektr. ramen voor en achter, en geheel kunstleder interieur!! voor 500 euro..kom je op €18.800 euro (benzine)
Dan mis je tov een Seat niet heel veel hoor.. Denk (vrees) alleen dat daar na 3 jaar nog maar €5000 aan restwaarde van over is..de vraag is hoe is dat bij Seat ST tegen die tijd?

Maar toch...hoop dat ik je volgende week de werkelijke rep. kosten kan meedelen..en hoop stiekum toch op nog een klokje rond met de DSG
Voor de portemonnee sowieso ook beter voorlopig, alles meegeteld
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Je vergeet je 2k voor LPG. Dacia restwaarde is niet verkeerd. Die MCV's liggen relatief beter dan Ruknaue's. Alleen een D label gat het er straks minder vanaf brengen in 2013 als de MRB voor alle auto's weer wordt herzien ;)
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
333 Ibiza's verkocht in december 2010 (78 in dec 2009) ...tegen 12 Dacia Dusters...
Die wegenbelastingvrije ibiza is dus een succesnummertje!

Merk & Model dec. 2010 dec. 2009 cum. 2010 cum. 2009
SEAT IBIZA 333 78 7.763 4.855
SEAT LEON 11 10 1.793 1.762
SEAT EXEO 2 1 690 425
SEAT ALTEA 33 20 2.186 1.970
SEAT ALHAMBRA 4 4 307 470
SEAT OVERIGE 0 3 4 131
SEAT 383 116 12.743 9.613

link naar excel
http://aftersalesmagazine.nl/public/files/Documenten/2011_01_03_Personenautoverkopen_heel_2010.xls
 
Laatst bewerkt:

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Je vergeet je 2k voor LPG. Dacia restwaarde is niet verkeerd. Die MCV's liggen relatief beter dan Ruknaue's. Alleen een D label gat het er straks minder vanaf brengen in 2013 als de MRB voor alle auto's weer wordt herzien ;)

Oh ja..die LPG tank...maar wel 500 euro gratis brandstof actie...dus eigenlijk 1500 :) Trouwens hij heeft label C die Duster. Of bedoel je in 2013 is LPG D-Label? - is daar al info over te vinden die regels die in 2013 komen. Verwacht je dat de Ibiza wegenbelastingvrij blijft?
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dacia was toen ik ging kijken een D in augustus. Wellicht dat ze -terecht- de LPG ook belonen met een C label.
Na 2012 worden de vrije MRB regels voor A worden herzien. Dus ik verwacht dat men dan iets van 20% vragen van wat nu zou kunnen gelden. Een ander label zal stuk meer gaan doen dan nu.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
@redhead - tja moet je toch gelijk geven, hoe je ook rekent die Seat St blijft gewoon per maand het gunstigst! In mijn berekening zo'n €145 per maand aan diesel en €0 WB. Met mijn Leon zit ik tegen €300 per maand (alleen WB al 107€)
Bij een LPG auto (Dacia) per maand samen al snel boven €250, en idem voor benzine

Nu kwam ik deze Ibiza tegen:http://www.koolen-autos.nl/seat/ibiza/seat_ibiza_1_2_tdi_st_station_cool_sound-493845.html
Vragen ze €15.649 voor met airco, cruisecontrol, nav voorbereiding,mistlampen voor en radio.
Als dat klopt mis dus je dus eigenlijk alleen de LM velgen...bij de Seat configurator kom ik €17.950...das een heel verschil. (moet je wel kiezen uit grijs of zwart of wit)
De meerkosten voor een Style uitvoering zijn dan wel erg duur...uiteraard is auto. airco veel fijner...
Jij hebt een Style toch? wat ga ik zeker missen aan deze?
 
Laatst bewerkt:

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Strakke prijs. Track grijs is btw geen grijs maar antraciet qua kleur. 1.2 eco heeft altijd Caloria velgen. Zou ik navragen. Foto is niet representatief.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Dacht ik ook..die Caloria velgen kosten €395 extra bij Seat. Inderdaad deze auto moet je in het echt bekijken met een lijstje in je handen.
Volgend weekend weer een doel..
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Prijs extra voor velgen dus is dan verkapte aanbieding. Eco heeft (had) std. Altijd die velgen.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Hallo redhead...mijn verzekeringsman kende de mechanische schadeverzekering alleen vanuit de zakelijke markt maar deze is h??l duur. Heb jij hem als particulier? en welke maatschappij als k vragen mag?
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Is geen specifieke aparte verzekering. Zit al jaren in mijn polis dekking van NN.
NN allrisk; Schade aan motor en aandrijving tgv eigen gebrek ook gedekt.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Die voorwaarde staat er nu bij geen enkele meer in.. heb er 1 oudere polis gevonden van Fortis ASR nu ASR. Nu is "slijtage" buitengesloten. Wel vergoeden ze nog pechhulp agv mechanische schade
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Moet je ff independer gebruiken en dan plus en minnen vergelijken.
 

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
Op Independer staat het er inderdaad bij (nat. nederlanden) op de eigen site van NN echter helemaal niets..vreemd!? Ook gebruiken ze de term "schade" en niet "mechanische schade". Ik zou wel eens weten of ze echt tot uitkeren overgaan bij een cilinderkop zoals nu bij mij het geval. Mss verstaan zij onder schade aan motor..bij schade agv van verkeerde olie of brandstof..en niet zo zeer slijtage/fabrieksfout/technisch defect Tenminste mijn ervaring met verzekeringen is dat het net altijd anders is dan wat hun er onder verstaan en dus niet betalen
 

D20VT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.594
http://www.duine.nl/upload/particul...ale_Nederlanden/Casco Personenauto PP3325.pdf


2.2.5 Eigen gebrek
Onderdelen van het in de polis omschreven voertuig als gevolg
van schade daaraan door eigen gebrek, zoals hierna genoemd.
a. Motor met alle inwendige onderdelen, distributie,
spruitstukken, vliegwiel, ventilator, turbo, koelsysteem en
brandstofsysteem.
Niet gedekt is schade aan kleppen, klepzetels en elektronische
componenten.
b. Versnellingsbakhuis met alle inwendige onderdelen alsmede
koppelomvormer, hulpversnellingsbak, koppelingsplaten met
drukgroep.
c. Ashuis / differentieelhuis voor en achter met alle inwendige
onderdelen, alsmede aandrijfassen, kruiskoppelingen,
wiellagers en naven.
d. Dynamo en startmotor.
Deze dekking geldt niet indien sprake is van een van de hierna
genoemde omstandigheden.
e. Het motorrijtuig is ouder dan drie jaar.
f. Het motorrijtuig heeft meer dan 100.000 km gereden.
g. Uit het kentekenbewijs blijkt dat verzekeringnemer geen eerste
eigenaar is van het motorrijtuig.
h. De schade is het gevolg van slijtage.
i. De schade is het gevolg van het niet (laten) verrichten van
onderhoud dat door fabrikant of importeur is voorgeschreven
 
Laatst bewerkt:

ralphh

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
428
@D20VT
Dsnk je wel! Dat is dus een topverzekering als je het vergelijkt met anderen. Ofschoon een sterke overlap met de "normale" garantie. Maar gezien Seat maar 2 jaar geeft zeker de moeite waard voor dat 3e jaar.

Helaas voor mij nu sowieso n.v.t daar KM/Leeftijd en 2 eigenaar. Volgende nieuwe auto(verzekering) dan maar.

Tja eens kijken hoe ik het geld nu bij elkaar ga schrapen dan maar....zit nog altijd op offerte te wachten en rij dus maar gezellig door. vraag me eigenlijk af wat en of ik iets zou merken als het erger gaat worden met die cilinder #4 ...waarschijnlijk lekt hij dan heel veel en snel KVS?
 
Bovenaan