[SEAT] [Leon 5F] Kennismaking met de Leon Cupra 265/280/290/300

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Vandaag gereden in de Seat Leon Cupra. Een tweeliter turbo, 280 pk, DSG versnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel. Sounds like fun!

Voor het rijden starten we weer met het gebruikelijke rondje om de auto. Ik ben niet meteen flabbergasted als ik hem zie staan. Ik vind de Leon een mooie auto, maar een hot-hatch hoort wel een klein beetje ‘in your face’ te zijn. De Cupra is wel heel erg ingetogen. De 19 inch velgen redden het beeld nog wel een beetje, maar hier hadden ze wel iets meer van mogen maken. De twee uitlaten achter zien er zelfs een klein beetje aftermarket uit. Dat is wel een beetje jammer. Maar houd je van ingetogen, dan is dit de ultieme ‘sleeper’ hot-hatch. Alhoewel de Golf R ook niet echt een eyecatcher is.

Ik stap in. Het interieur ken ik goed van mijn eigen Leon. Binnen geen verrassingen. Ook het interieur is grotendeels ongemoeid gelaten. Zakelijk, strak en alle bedieningselementen zitten waar het hoort en de kwaliteit van de gebruikte materialen is meer dan acceptabel. Prima voor dagelijks gebruik dus, maar ook hier vind ik dat een topmodel best iets flamboyanter had mogen zijn.

Bij het starten de eerste (kleine) teleurstelling. Hij klinkt echt niet indrukwekkend. Snel de pook in D en rustig de auto op temperatuur laten komen. De eerste indrukken van een auto vind ik altijd belangrijk en die zijn goed. De zitpositie voelt niet heel veel anders aan als in de Leon FR. De sportstoelen zitten goed en ik heb snel een goede stuurpositie gevonden. Ik speel alvast een beetje met de DDC settings voor het onderstel. De verschillen tussen comfort, sport en Cupra stand zijn vrij klein, maar het valt me op dat de auto zelfs in Cupra stand nog een acceptabel restcomfort levert. Helemaal niet slecht. Erg positief vind ik dat je alles individueel kunt instellen. Zo vind ik de automaat in de Sport- en Cuprastand wat te nerveus terugschakelen, die houd ik lekker in Comfort stand terwijl ik andere settings (bijvoorbeeld de besturing) wel in Cupra stand zet.

De auto is inmiddels warm gereden, ik draai de snelweg op. Voor het eerst trap ik het gas vol in. Ondanks de maagdelijke 1900 kilometer op de teller heeft de auto er zin in. Ik ga snel en soepel door de versnellingen heen en merk tot mijn schrik dat de teller al over de 180 staat. Dit gaat soepel en vooral ongemerkt. Net als in de GTI is het blok een echte allrounder. Snel, soepel, gelijkmatige vermogensopbouw en makkelijk doseerbaar. Voordeel ten opzichte van de GTI zijn de extra paardjes. Bij de GTI miste ik er wel een paar voor de beleving, bij de Cupra is dit wel op orde. Qua snelheid doet hij niet onder voor mijn Megane RS. Maar de snelheidsbeleving in de RS is wel veel groter. Dat komt mede door de sportuitlaat, het stuggere onderstel en de directere besturing. De Cupra serveert het vermogen docieler en gereserveerder. De RS gaat voor mijn gevoel veel meer als een gestoorde hooligan naar die redline toe.

Op de snelweg is de Cupra een geweldige auto. Hij is snel, stil, verrassend comfortabel en de stabiliteit is top. De optionele speakers klinken prima en je kunt heel erg snel kilometers vreten. Ik schat in dat ook richting topsnelheid dit een fijne auto is. Dus voor woon-werkverkeer is de Cupra echt dikke prima. Indrukwekkend zelfs.

Ik ga de snelweg af en ga me concentreren op het bochtenwerk. Ik zet de auto in de Cupra stand. Alles staat op scherp (besturing, sperdifferentieel, automaat, chassis). Helaas geldt dit ook voor het motorgeluid wat opeens heel nadrukkelijk uit de speakers komt. Heel artificieel en ontzettend dreunend. Gewoon vervelend zelfs. In de Golf 7 GTI ergerde ik me hier ook al aan, maar in de Cupra komt het nog wat sterker door. Kan dit ook uit? Het motorgeluid is sowieso wel een issue bij de Cupra. In Sport en met name Cupra stand vooral erg nep en in Comfort stand weinig inspirerend. Zo erger ik me ook aan de geprogrammeerde plofjes uit de uitlaat als de DSG doorschakelt. Begrijp me niet verkeerd, uitlaatporno is prachtig. Maar dan wel authentieke uitlaatporno. Jammer dat de VAG groep niet wat meer werk hiervan maakt. De GTI viel op auditief gebied ook tegen.

Hoe doet de Cupra het in de bochten? Verdomd goed! Dit is echt een auto waarin iedereen hard kan rijden. Met dank aan het sperdifferentieel. Gooi in de bocht gewoon het gas er vol op en het diff trekt je er doorheen. Geen onderstuur te bekennen. Zo’n sperdifferentieel is echt een must have op een snelle hot-hatch. De Cupra doet me erg denken aan de GTI 7. Op zakelijke en professionele wijze kun je met belachelijk tempo bochten afronden. Alles rustig, voorspelbaar en veilig. Hij stuurt ook lekker. Niet de beste installatie ooit, maar wel beter dan ik ooit in een VAG auto heb ervaren. Ik zou alleen nooit voor de leren stoelen kiezen, daar glijd je net wat teveel op weg.

Ik heb nog nooit in een auto gereden waar het potentieel zo toegankelijk was. Iedereen kan instappen en coureurtje spelen. Dat is wel een verschil met de Megane RS. Die is ook op dit soort wegen niet of nauwelijks sneller, maar die voelt veel meer als sportauto aan. De RS stuurt duidelijk scherper, remt strakker en communiceert constant met je. In je besturing, via het chassis etcetera. Lift-off oversteer kan ik in de Megane vrij makkelijk oproepen, in de Cupra is dat veel moeilijker. Die feedback die de RS me geeft vind ik leuker, maar is tegelijkertijd ook vermoeiender. De Cupra is wat afstandelijker, maar daardoor wel makkelijker hard te rijden. Dit komt gedeeltelijk ook wel door de DSG bak, die neemt je natuurlijk wel wat werk uit handen. En werken in een auto vergroot de beleving. Ik ben overigens wel positief over de DSG in deze auto. Het peddelen met de flippers gaat lekker in deze auto. Vooral het terugschakelen met wat tussengas vind ik een feestje. Ik twijfel zelfs of ik deze auto met handbak of met DSG zou bestellen. Dat zegt toch wel wat.

Het hele verhaal van de Cupra? Het is een steengoede allrounder. Ik verkies de Cupra boven de GTI. Je krijgt voor minder geld meer auto en de Cupra is ook nog fractioneel scherper. De minpunten zijn volgens mij ook nog wel oplosbaar. Begin 2015 komt er een scherpere versie op de markt met betere remmen, wat meer spoilerwerk en semi-slicks. Dat is de versie die het ronderecord op de Nurburgring nog heeft staan. Hij zal nooit zo scherp worden als de Megane RS, maar je kunt wel op 80-90% komen. En het gebrek aan motorgeluid kun je oplossen door een sportuitlaat eronder te hangen en het namaakgeluid uit te schakelen. Dan ben je een heel eind op weg naar de goede richting. Op dit moment geef ik de voorkeur nog even aan mijn RS, maar er komt een moment dat ik behoefte krijg aan meer rust en comfort. En dan staat deze auto heel erg hoog op mijn shortlist. Dit is een fantastische auto. En inc opties ook nog voor 'maar' 40k verkrijgbaar. Echt een goede aanbieding.

15dru5z.jpg

zkh7pv.jpg
 
Laatst bewerkt:

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Idd. Kwam gisteren op de A58 een zwarte 5F Cupra tegen, en ik moet zeggen dat ik het een geweldige verschijning vond.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.054
Mooi verslag.
Was de olie snel op temperatuur?
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.806
Heb dit deze week hezelfde ervaren als jij nu op schrijft ;) Maandag even een stukje in gestuurd en hij blijft maar doortrekken zat ook zo op de 180 geen enkel probleem. Vind het echt een heerlijke auto om in te rijden je hebt helemaal niet door dat je zo door rijd. Schakelt maar door in de DSG al zal ik zelf voor een handbak gaan maar dat is mijn mening ;)
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Wat veranderd er als je de ACC op cupra zet? Gaat die dan harder versnellen als er geen voorligger meer is?
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
ACC heb ik niet geprobeerd. Dus ik heb geen flauw idee
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Heb er inmiddels ook mee gereden.
Met heb bovenstaande ben ik het wel eens, echter zou ik voor de handbak gaan en helemaal nooit voor het Seat leer kiezen (de demo waar ik in heb gereden had pas 2 k op de klok en het zag er al uit als een vuilniszak).
Voor mij ziet de Seat er in deze trim iets teveel uit als een wolf in schaapskleren en is het hopen dat de cupra R er wel onderscheidend uit komt te zien (met hopelijk weer eens echter recaro's)
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.054
Ik vind het uiterlijk ook te ingetogen.
Velgen ook niet echt bruut te noemen.
En ook hier is op de foto idd goed te zien dat er ook al golven in het leer zitten.
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
idd, het leer is van goedkope makelij. Om meerdere redenen dus niet doen.
 

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
Als Seat een mix maakt tussen deze cupra 280 en de nieuwe Honda Cicic type R (liever zonder de enorme taartschep) ga ik zeker een koop overwegen.
 
R

rini.oome

Guest
Er is een leuke spoilerset beschikbaar bij Seat Sport,
http://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/20842/flitsende-aerodynamic-kit-voor-seat-leon
, maar de prijzen zijn overgenomen van Audi volgens mij :mrgreen:

Aero voorbumper € 1.399,-
Aero achterbumper € 999,-
Aero sideskirts € 799,-
Dakspoiler € 525,-
Sportuitlaat € 650,-

De achterbumper i.c.m. de sportuitlaat is nog te doen (dakspoiler zit er al op) :\

Wat een prijzen zeg 8)7
Die voorbumper laatst in het echt gezien, en ik vind de FR bumper 10 keer mooier.
Sideskirts, spoiler en een aftermarket sportuitlaat met 2 dubbele eindpijpen (zelf de bumper aanpassen) is al voldoende om de Leon dikker te maken.
 

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.329
Ik vind de voorkant standaard ook mooier, zeker als je wat matzwarte wrapp op de auto laat plakken.
De achterbumper zou ook nog wel gaan, die sportuitlaat kan je bij bijv. EPS perfect voor veel minder laten maken :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
R

rini.oome

Guest
We zijn wel een beetje off topic aan het raken ....
Nu weer terug naar de Cupra 280.

Een wolf in schaapskleren. I Like it 8)
 

snelleleon

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
158
voor mij moet die ook niet opvallend zijn , dan is de verrassing zoveelste groter ,altijd lachen als ze niks verwachten
 
Bovenaan