[SEAT] [Leon 5F] Koelvloeistoflekkage ? seat leon 2.0 tdi 184 pk

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
Hallo allemaal, ik heb een seat leon 2.0tdi 184pk 2017 met 190xxx op de teller. ik heb al een paar maanden last van koelvloeistof die uit het reservoir geperst word, dit gebeurd meestal bij ritten van 80-200km . ik heb dit probleem al sinds er 180 xxx op de teller stond . in de tussentijd heb ik de reservoir en dop laten vervangen. dit heeft helaas het probleem niet verholpen. een andere monteur dacht dat het de intercooler was dus die heeft de intercooler afgekoppeld en zo moest ik 2 weken rijden zonder intercooler met max 120km per uur. ( 2 weken later 2000km verder) uitstekende resultaat geen milimeter koelvloeistof uit de vat. denkend dat de oorzaak bekend is hebben we maar de intercooler vervangen . nou toen dacht ik dat ik van het probleem af was maar ja hoor 700km met de nieuwe intercooler en het probleem was weer terug . na meerdere diagnoses en 1300 euro verder geef ik het op. niemand kan mij vertellen wat exact de probleem is zelfs de dealer niet … dus probeer ik het hier maar even. weet iemand wat het probleem kan zijn?!!!! ( egr koeler is ook al bekeken)

- koelvloeistof word uit de reservoir geperst ritten van 80-200km
- rode koelvloeistof melding in auto , reservoir helemaal leeg maar zodra ik de dop opendraait schiet alles terug naar boven.
- bij auto uitzetten hoor je in de auto aan alle kanten water stromen dit geluid hoor je beter in de auto dan bij de motorkap.

voor de rest heb ik geen smurie in de olie, geen rook uit de uitlaat, geen vermogen verlies ofterwijl de auto werkt perfect . waterpomp en riem ziin vervangen bij 160xxx .
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.330
Ik heb het idee dat het hele koelsysteem eens goed ontlucht moet worden. Is dacht ik een speciale procedure voor.

Bij mij zit er in het koelsysteem een extra circuit. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.615
Ik heb dit ook gehad op mn Mini Cooper S, daar had ik de radiator ook al vervangen, dus die kon ik van mn lijstje strepen. Het gebeurde vlak voordat ik hem verkocht en uiteindelijk nog de waterpomp en thermostaat vervangen (ondanks dat ik beide al vervangen had!).

Bij de Mini was het de thermostaat.

-Check met een koude lopende motor of de retourleiding van de kvs werkt (er moet kvs uit komen stromen)
-Voel of de aanvoerslang van de radiator heet word bij warme motor
-Voel of de radiator goed zn werk doet (die moet dus heet worden)
-De retourslang van de radiator moet koeler zijn dan de aanvoerkant

Zijn denk ik nog 3 dingen die het kunnen zijn:
-Radiator
-Thermostaat
-Waterpomp
 

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
Hallo allemaal, ik heb een seat leon 2.0tdi 184pk 2017 met 190xxx op de teller. ik heb al een paar maanden last van koelvloeistof die uit het reservoir geperst word, dit gebeurd meestal bij ritten van 80-200km . ik heb dit probleem al sinds er 180 xxx op de teller stond . in de tussentijd heb ik de reservoir en dop laten vervangen. dit heeft helaas het probleem niet verholpen. een andere monteur dacht dat het de intercooler was dus die heeft de intercooler afgekoppeld en zo moest ik 2 weken rijden zonder intercooler met max 120km per uur. ( 2 weken later 2000km verder) uitstekende resultaat geen milimeter koelvloeistof uit de vat. denkend dat de oorzaak bekend is hebben we maar de intercooler vervangen . nou toen dacht ik dat ik van het probleem af was maar ja hoor 700km met de nieuwe intercooler en het probleem was weer terug . na meerdere diagnoses en 1300 euro verder geef ik het op. niemand kan mij vertellen wat exact de probleem is zelfs de dealer niet … dus probeer ik het hier maar even. weet iemand wat het probleem kan zijn?!!!! ( egr koeler is ook al bekeken)

- koelvloeistof word uit de reservoir geperst ritten van 80-200km
- rode koelvloeistof melding in auto , reservoir helemaal leeg maar zodra ik de dop opendraait schiet alles terug naar boven.
- bij auto uitzetten hoor je in de auto aan alle kanten water stromen dit geluid hoor je beter in de auto dan bij de motorkap.

voor de rest heb ik geen smurie in de olie, geen rook uit de uitlaat, geen vermogen verlies ofterwijl de auto werkt perfect . waterpomp en riem ziin vervangen bij 160xxx .
In de auto wordt het wel warm
In de auto wordt het wel warm?
ja het word wel warm.
 

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
Ik heb dit ook gehad op mn Mini Cooper S, daar had ik de radiator ook al vervangen, dus die kon ik van mn lijstje strepen. Het gebeurde vlak voordat ik hem verkocht en uiteindelijk nog de waterpomp en thermostaat vervangen (ondanks dat ik beide al vervangen had!).

Bij de Mini was het de thermostaat.

-Check met een koude lopende motor of de retourleiding van de kvs werkt (er moet kvs uit komen stromen)
-Voel of de aanvoerslang van de radiator heet word bij warme motor
-Voel of de radiator goed zn werk doet (die moet dus heet worden)
-De retourslang van de radiator moet koeler zijn dan de aanvoerkant

Zijn denk ik nog 3 dingen die het kunnen zijn:
-Radiator
-Thermostaat
-Waterpomp
Ik heb het idee dat het hele koelsysteem eens goed ontlucht moet worden. Is dacht ik een speciale procedure voor.

Bij mij zit er in het koelsysteem een extra circuit. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is.
l
heb even nagevraagd , dit hebben ze inderdaad al gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: amc

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.615
Dan resten nog de vragen:
Is de thermostaat al een keer vervangen/getest?
Is de waterpomp al een keer vervangen/getest?
 

tbest

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
59
Heb soortgelijke problemen gehad met exact hetzelfde blok en kilometerstand. Bij mij bleek het uiteindelijk de kachelradiator te zijn die onvoldoende doorstroming had (deze zit achter het middenconsole dus in het interieur). In combinatie met regenereren van het roetfilter gaat de koelvloeistof dan via een by-pass direct naar het reservoir. Zie ook de ervaringen hier: https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/. De nieuwe radiator was ook een verbeterd type t.o.v. het origineel dus bekend euvel.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Heb soortgelijke problemen gehad met exact hetzelfde blok en kilometerstand. Bij mij bleek het uiteindelijk de kachelradiator te zijn die onvoldoende doorstroming had (deze zit achter het middenconsole dus in het interieur). In combinatie met regenereren van het roetfilter gaat de koelvloeistof dan via een by-pass direct naar het reservoir. Zie ook de ervaringen hier: https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/. De nieuwe radiator was ook een verbeterd type t.o.v. het origineel dus bekend euvel.
Dat is ook mijn vermoeden. Je hoort het inderdaad vaker dat de warmtewisselaar verstopt zit waardoor deze motoren koelvloeistof verliezen.

De monteurs zijn vaak ook niet blij met deze analyse omdat het dashboard uitelkaar moet om bij de wisselaar te komen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Heb je de EGR koeler ook al gechecked?
Als deze lekt dan perst die ook uitlaatgas in het koelsysteem met soortgelijke gevolgen.
Is een bekend fenomeen van de VAG CR diesels vanaf 2010.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Heb je de EGR koeler ook al gechecked?
Als deze lekt dan perst die ook uitlaatgas in het koelsysteem met soortgelijke gevolgen.
Is een bekend fenomeen van de VAG CR diesels vanaf 2010.
Zat ik ook aan de denken. Maar toen ik las dat de intercooler vervangen was had ik deze afgestreept.

Ga er sowieso van uit dat ze eerst een rookgastester hebben gebruikt. Bij deze motoren zijn de koppakkingen namelijk een zwak punt.
 

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
Dat is ook mijn vermoeden. Je hoort het inderdaad vaker dat de warmtewisselaar verstopt zit waardoor deze motoren koelvloeistof verliezen.

De monteurs zijn vaak ook niet blij met deze analyse omdat het dashboard uitelkaar moet om bij de wisselaar te komen.
maar ik vraag me af waarom hij wel perfect werkte toen ik 2 weken zonder intercooler heb gereden.. want dat was voor ons de aanleiding om de intercooler te vervangen. iemand die hier meer over weet?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Als ik het verhaal zo lees zijn de problemen ontstaan na het vervangen van de waterpomp en riem bij 160xxxkm... daarmee zou ik het probleem bij de dealer weer terug leggen(garantie op reparatie), het zou mij niets verbazen dat er fout is gemaakt met het terug monteren van diverse onderdelen of bijv. de ontluchting procedure is niet juist uitgevoerd waardoor andere schade is ontstaan...
Als er iets verkeerd gemonteerd zit kan je lang zoeken en klopt de diagnose ook niet...
Je hebt inmiddels al 1300 euro uitgegeven omdat zij een dubieuze diagnose stellen...rond rijden zonder intercooler... pffff
Hebben ze de oude intercooler getest en zo ja zat deze verstop o.i.d.? Ik weet zeker van niet...

Hebben ze Pon technical services al gecontacteerd?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Heb soortgelijke problemen gehad met exact hetzelfde blok en kilometerstand. Bij mij bleek het uiteindelijk de kachelradiator te zijn die onvoldoende doorstroming had (deze zit achter het middenconsole dus in het interieur). In combinatie met regenereren van het roetfilter gaat de koelvloeistof dan via een by-pass direct naar het reservoir. Zie ook de ervaringen hier: https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/. De nieuwe radiator was ook een verbeterd type t.o.v. het origineel dus bekend euvel.
Misschien Halil4242 jouw factuur laten zien van de reparatie.
Mogelijk is er een TSB
(Technical Service Bulletin) voor, dan kan hij daar mee wapperen.
 

tbest

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
59
Bij mij liepen de kosten ook aardig op, doordat er soort van stappenplan wordt doorlopen en daarnaast was bij mij ook nog een stelmotor van de kachel defect. Kijk je puur naar de kosten voor het vervangen van de warmtewisselaar + koelvloeistof dan kwam ik uit op ongeveer 345 euro ex BTW incl arbeidsloon. Dat was overigens in maart 2020.
 

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
Bij mij liepen de kosten ook aardig op, doordat er soort van stappenplan wordt doorlopen en daarnaast was bij mij ook nog een stelmotor van de kachel defect. Kijk je puur naar de kosten voor het vervangen van de warmtewisselaar + koelvloeistof dan kwam ik uit op ongeveer 345 euro ex BTW incl arbeidsloon. Dat was overigens in maart 2020.
Misschien Halil4242 jouw factuur laten zien van de reparatie.
Mogelijk is er een TSB
(Technical Service Bulletin) voor, dan kan hij daar mee wapperen.
Zat ik ook aan de denken. Maar toen ik las dat de intercooler vervangen was had ik deze afgestreept.

Ga er sowieso van uit dat ze eerst een rookgastester hebben gebruikt. Bij deze motoren zijn de koppakkingen namelijk een zwak punt.
Heb je de EGR koeler ook al gechecked?
Als deze lekt dan perst die ook uitlaatgas in het koelsysteem met soortgelijke gevolgen.
Is een bekend fenomeen van de VAG CR diesels vanaf 2010.
Ik heb het idee dat het hele koelsysteem eens goed ontlucht moet worden. Is dacht ik een speciale procedure voor.

Bij mij zit er in het koelsysteem een extra circuit. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is.
hallo allemaal, ik ben eens wezen experimenteren en ik ben erachter gekomen dat wanneer ik de turbo niet gebruik ofterwijl wanneer ik de gaspedaal voor een kwart intrap en rustig tot snelheid kom er helemaal niks gebeurd. heb 700km gereden zonder enige problemen . dat is dus de reden waarom de auto geen mankementen had toen de intercooler afgekoppeld was want ook toen mocht ik de gaspedaal niet helemaal indrukken en heel rustig op snelheid komen ;(. weet iemand nu wat het kan zijn? want aangezien alles uit de reservoir spuit lijkt het mij dat zodra ik de turbo gebruik en de gaspedaal volop indruk er teveel druk in het systeem komt? kan het aan de turbo liggen aangezien die watergekoeld is?
 

tbest

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
59
Bij de verstopte kachelradiator las ik een verband met het regenereren van het roetfilter (extra hitte). Zou het kunnen dat met jouw voorzichtige rijstijl nu er meer tijd zit tussen twee regeneraties? Misschien nog wat langer testen om zeker te zijn...
 
Bovenaan