[SEAT] [Leon 5F] Koelvloeistoflekkage ? seat leon 2.0 tdi 184 pk

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.330
Schijnt bij niet dubbelwandige reservoirs te kunnen. De één vindt het wel te doen, de ander vindt het toch vrij moeilijk. Ook vanwege angst dat het zakje scheurt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.620
Van die slangenknijpers kopen, reservoir leegzuigen en nieuw reservoir erop, dat is denk ik het meest veilige. Heb laatst ook mn kvs reservoir vervangen en dezelfde methode gebruikt.

 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.330
Dat is de meest veilige optie en kost ook niet veel.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.620
Sowieso minder dan de kachelradiator vervangen 😇 En is prima zelf te doen uiteraard
 

Leoncupivo

New member
Lid geworden
25 sep 2020
Berichten
23
Hallo allemaal, ik heb een seat leon 2.0tdi 184pk 2017 met 190xxx op de teller. ik heb al een paar maanden last van koelvloeistof die uit het reservoir geperst word, dit gebeurd meestal bij ritten van 80-200km . ik heb dit probleem al sinds er 180 xxx op de teller stond . in de tussentijd heb ik de reservoir en dop laten vervangen. dit heeft helaas het probleem niet verholpen. een andere monteur dacht dat het de intercooler was dus die heeft de intercooler afgekoppeld en zo moest ik 2 weken rijden zonder intercooler met max 120km per uur. ( 2 weken later 2000km verder) uitstekende resultaat geen milimeter koelvloeistof uit de vat. denkend dat de oorzaak bekend is hebben we maar de intercooler vervangen . nou toen dacht ik dat ik van het probleem af was maar ja hoor 700km met de nieuwe intercooler en het probleem was weer terug . na meerdere diagnoses en 1300 euro verder geef ik het op. niemand kan mij vertellen wat exact de probleem is zelfs de dealer niet … dus probeer ik het hier maar even. weet iemand wat het probleem kan zijn?!!!! ( egr koeler is ook al bekeken)

- koelvloeistof word uit de reservoir geperst ritten van 80-200km
- rode koelvloeistof melding in auto , reservoir helemaal leeg maar zodra ik de dop opendraait schiet alles terug naar boven.
- bij auto uitzetten hoor je in de auto aan alle kanten water stromen dit geluid hoor je beter in de auto dan bij de motorkap.

voor de rest heb ik geen smurie in de olie, geen rook uit de uitlaat, geen vermogen verlies ofterwijl de auto werkt perfect . waterpomp en riem ziin vervangen bij 160xxx .
2.0 diesel gtd motor heb ik al meerdere koppakkingen van vervangen om precies de reden die jij omschrijft.
Er is een lekkage naar een koelcircuit, wanneer er flink stuk gereden word, word er te veel druk opgebouwd in het koel systeem waardoor de overdrukklep opent in het koelvloeistof reservoir(de deksel van het reservoir is de overdrukklep)

Wij doen voor de zekerheid de intercooler, en beide egr kleppen afpersen voor een 100% sluitende diagnose, alleen bij de 3 gtd's die ik gedaan heb was het bij alle 3 de koppaking die gesneuveld was (gtd 184pk, zelfde motor)
 

Dennisgtd

New member
Lid geworden
27 feb 2023
Berichten
1
@Leoncupivo , ik heb ook een golf 7 gtd met dezelfde problemen.. sterke vermoeden dat het de koppakking is. Wat kost zoiets om te laten vervangen?
 

Leoncupivo

New member
Lid geworden
25 sep 2020
Berichten
23
@Leoncupivo , ik heb ook een golf 7 gtd met dezelfde problemen.. sterke vermoeden dat het de koppakking is. Wat kost zoiets om te laten vervangen?
Dat ligt er echt aan waar of door wie je het laat doen, materiaal is niet zo duur... het zijn met name de man uren die het duur maken.
De dealer vraagt volgens mij al een kleine 130 euro per uur, x 6 a 7 uur zit je al snel aan zeg maar...
 

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
@Leoncupivo , ik heb ook een golf 7 gtd met dezelfde problemen.. sterke vermoeden dat het de koppakking is. Wat kost zoiets om te laten vervangen?
Hoi, hoeft niet perce. ik heb het probleem nu al 8 maanden . ik ben langs 9 garages geweest. heb ook een co test laten doen maar niks komt uit op de koppakking , eerdeer een scheur erin. maar ookdat sluit ik uit aangezien ik al zoveel maanden verder ben en er nog steeds niks gebeurd is. en geloof me ik rijd tot de dag van vandaag nog steeds met snelheden van 170-220 kmpu .

ik zelf zit met veel vraagtekens, heb de hoop opgegeven.

ook vind ik het echt zwak en jammer dat geen een garage de oorzaak heeft kunnen uitsluiten onlangs dat ze meerdere dingen vervangen hebben… ze weten het zelf ook niet meer 😂.

ik denk dat het komt doordat ze meteen naar de grote dingen kijken zoals egr koeler , intercooler, en koppakking. de kleine dingen verdienen geen aandacht volgens hun, en ik denk dat het daar misgegaan is bij mij.
 

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
Dan gaat de koelvloeistof pomp ook harder draaien...meer druk op het systeem lijkt mij.
Ik vermoed dat er ergens een verstopping/vernauwing in het systeem zit.
dat denk ik ook, maar zeg maar waar het zit.. top monteurs tegewoordig . echte vakmensen zijn erniet meer helaas.. ze roepen van alles en nogwat en vervangen van alles ennogwat zonder enig resultaat…
 

tbest

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
59
Ik gok nog steeds op de kachelradiator (zie begin van dit topic) of is die inmiddels ook al vervangen?
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
dat denk ik ook, maar zeg maar waar het zit.. top monteurs tegewoordig . echte vakmensen zijn erniet meer helaas.. ze roepen van alles en nogwat en vervangen van alles ennogwat zonder enig resultaat…
Dat er geen vakmensen zijn is niet helemaal waar. Die zijn er wel alleen krijgen ze vaak niet de tijd om het probleem op te lossen. Dat heeft o.a te maken het aantal werkplaatsuren die nodig zijn om het euvel te vinden.
Onderstaand filmpje had ik al een poosje terug gezien. De Skoda RS met dezelfde motor als bij jou heeft ernstig koelwater verlies. De auto heeft meerdere garages gezien en er zijn voor ca 1700 euro aan onderdelen verwisseld. Niemand kon het probleem vinden.
De garage uit het filmpje heeft logisch nagedacht en uitbundig getest....met het resultaat : Wanneer de motor langdurig zwaar belast wordt, vertrekt/vervormd de cilinderkop. Hierdoor raakt de koelvloeistof in de 3e cilinder. Wat tot koelvloeistof verlies lijdt.

 
Bovenaan