Mattie42
New member
- Lid geworden
- 10 nov 2016
- Berichten
- 27
Hallo allemaal,
Ik heb een irritant probleem waar ik al 2 maanden mee bezig ben, en erg lastig uit lijk te komen, omdat het probleem niet direct na te bootsen is, en ook omdat er (zo blijkt achteraf) meerdere dingen tegelijk aan de hand waren.
Het gaat om een SEAT Toledo 2003 1M2 1.6 16V, motorcode BCB.
Het plotsklaps uitvallen tijdens het rijden komt op de meest random momenten, soms na 5 kilometer, soms pas na 20 km. Ik hoef meestal niet lang te wachten om weer te kunnen starten en daarna rijdt hij gewoon normaal. Maar erg gevaarlijk op de autoweg, rotondes etc, want de motor valt uit en dus ook de stuurbekrachtiging, remmen etc.
Helaas geeft hij geen storingslampje, Climatronic errors, of storingscodes via uitleeskastje OBD2. VAG-COM heb ik helaas zelf niet om specifiek te kunnen uitlezen. Ik woon in Zuid-Limburg, ik weet niet of er mensen in de buurt wonen, of wat het uitlezen bij bv. bij de officiele dealer (Wealer) kost?
Er is een tijd geweest dat de auto uitviel en daarna een week niet meer wilde starten (auto in noodloop denk ik). Dit bleek achteraf aan een versleten gasklephuis-weerstandsplaatje én tevens versleten gaspedaal-sensorplaatje. Beiden waren helemaal ingesleten, en de ECU was compleet in de war. Dit gaf ook storingscodes.
Ondertussen zijn vervangen:
- Accu (was onderhand overleden)
- Krukassensor
- Nokkenassensor
- Gasklephuis
- Gaspedaal
- Carterventilatie (zat helemaal potdicht en veroorzaakte ook een hoop ellende)
- Vaccuumslang rembekrachtiger (zit tussen vaccuumpomp en gasklephuis) zat een grote scheur in en veroorzaakte valse luchtaanzuiging
- Benzinefilter
- Oliefilter
- Olie
Schoongemaakt:
- ECU (doorgemeten door ACtronics en oké bevonden)
- MAP-sensor
- EGR-klep
- Bougies
- Bobines
- Brandstofpomp
- Luchtfilter en -behuizing. Volgens mij geen enkele valse lucht op het gasklephuis
- Interieurfilter
- O2-sensor vóór katalysator
- 4 relais (53 (claxon), 100 (stroomonderbreking bij starten), 409 (brandstofpomp) en 377 (ruitensproeier)) nagekeken en doorgemeten
- EVAP-sensor op de koolstoffilter
- Vrijwel alle zekeringen doorgemeten
- Benzinedop sluit goed voor de EVAP, ook de vacuumretourleiding naar de tank is goed, want ik hoor geen druk vrijkomen bij openen tankdop
Onderweg aan onderdelen zijn (komen in de loop van volgende week): nieuwe MAP-sensor, 4 nieuwe bobines en 4 nieuwe bougies. Zucht.
Luchtmassameter heeft deze motor niet, dat doet de MAP-sensor.
Het vaccuumsysteem heb ik ook gecontroleerd, vrijwel alle slangetjes op lekkages.
Als de nieuwe onderdelen qua vonk het probleem niet oplossen, ben ik ook bereid om bv. te kijken naar de brandstofinlaat, wilt zeggen: injectoren, brandstofdrukregelaar, brandstofpomp.
De beide O2-sensoren zijn volgens mij ook overleden na bijna 20 jaar, maar dit zou niet van invloed moeten zijn op het uitvallen als ik het goed begrijp.
Het stomme is dat de problemen lijken te zijn ontstaan nadat ik een keer een benzineadditief in de tank heb gegooid om de koolstof los te slaan, en ook een olieadditief. Maar de motor loopt dus als een klokje en heel stabiel stationair. Maar wie weet is er toch een link.
Is er iemand die tips heeft en/of dit probleem herkent? Het schijnt na wat Googlen zo typisch te zijn bij VAG-motoren. Ik ben zo onderhand langzaam aan het einde van mijn Latijn met de diagnose. Wat zie ik over het hoofd, of waar kan dit nog in zitten?
Ik heb een irritant probleem waar ik al 2 maanden mee bezig ben, en erg lastig uit lijk te komen, omdat het probleem niet direct na te bootsen is, en ook omdat er (zo blijkt achteraf) meerdere dingen tegelijk aan de hand waren.
Het gaat om een SEAT Toledo 2003 1M2 1.6 16V, motorcode BCB.
Het plotsklaps uitvallen tijdens het rijden komt op de meest random momenten, soms na 5 kilometer, soms pas na 20 km. Ik hoef meestal niet lang te wachten om weer te kunnen starten en daarna rijdt hij gewoon normaal. Maar erg gevaarlijk op de autoweg, rotondes etc, want de motor valt uit en dus ook de stuurbekrachtiging, remmen etc.
Helaas geeft hij geen storingslampje, Climatronic errors, of storingscodes via uitleeskastje OBD2. VAG-COM heb ik helaas zelf niet om specifiek te kunnen uitlezen. Ik woon in Zuid-Limburg, ik weet niet of er mensen in de buurt wonen, of wat het uitlezen bij bv. bij de officiele dealer (Wealer) kost?
Er is een tijd geweest dat de auto uitviel en daarna een week niet meer wilde starten (auto in noodloop denk ik). Dit bleek achteraf aan een versleten gasklephuis-weerstandsplaatje én tevens versleten gaspedaal-sensorplaatje. Beiden waren helemaal ingesleten, en de ECU was compleet in de war. Dit gaf ook storingscodes.
Ondertussen zijn vervangen:
- Accu (was onderhand overleden)
- Krukassensor
- Nokkenassensor
- Gasklephuis
- Gaspedaal
- Carterventilatie (zat helemaal potdicht en veroorzaakte ook een hoop ellende)
- Vaccuumslang rembekrachtiger (zit tussen vaccuumpomp en gasklephuis) zat een grote scheur in en veroorzaakte valse luchtaanzuiging
- Benzinefilter
- Oliefilter
- Olie
Schoongemaakt:
- ECU (doorgemeten door ACtronics en oké bevonden)
- MAP-sensor
- EGR-klep
- Bougies
- Bobines
- Brandstofpomp
- Luchtfilter en -behuizing. Volgens mij geen enkele valse lucht op het gasklephuis
- Interieurfilter
- O2-sensor vóór katalysator
- 4 relais (53 (claxon), 100 (stroomonderbreking bij starten), 409 (brandstofpomp) en 377 (ruitensproeier)) nagekeken en doorgemeten
- EVAP-sensor op de koolstoffilter
- Vrijwel alle zekeringen doorgemeten
- Benzinedop sluit goed voor de EVAP, ook de vacuumretourleiding naar de tank is goed, want ik hoor geen druk vrijkomen bij openen tankdop
Onderweg aan onderdelen zijn (komen in de loop van volgende week): nieuwe MAP-sensor, 4 nieuwe bobines en 4 nieuwe bougies. Zucht.
Luchtmassameter heeft deze motor niet, dat doet de MAP-sensor.
Het vaccuumsysteem heb ik ook gecontroleerd, vrijwel alle slangetjes op lekkages.
Als de nieuwe onderdelen qua vonk het probleem niet oplossen, ben ik ook bereid om bv. te kijken naar de brandstofinlaat, wilt zeggen: injectoren, brandstofdrukregelaar, brandstofpomp.
De beide O2-sensoren zijn volgens mij ook overleden na bijna 20 jaar, maar dit zou niet van invloed moeten zijn op het uitvallen als ik het goed begrijp.
Het stomme is dat de problemen lijken te zijn ontstaan nadat ik een keer een benzineadditief in de tank heb gegooid om de koolstof los te slaan, en ook een olieadditief. Maar de motor loopt dus als een klokje en heel stabiel stationair. Maar wie weet is er toch een link.
Is er iemand die tips heeft en/of dit probleem herkent? Het schijnt na wat Googlen zo typisch te zijn bij VAG-motoren. Ik ben zo onderhand langzaam aan het einde van mijn Latijn met de diagnose. Wat zie ik over het hoofd, of waar kan dit nog in zitten?