Mattie42
New member
- Lid geworden
- 10 nov 2016
- Berichten
- 27
Dank heren. Wellicht heb ik dan geen barometersensor. MAF inderdaad ook niet.
Ik heb voorzichtig positief nieuws voor wat betreft mijn karretje. Omdat in de foutmelding P0106 (VAG16490) op https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16490.html ook gesproken werd over specifiek mogelijk laag voltage in de connector van mijn (nieuwe) MAP-sensor, ben ik daar toch eens als eerste naar gaan kijken. Wat blijkt... de connector schoof er zo af, en valt er ook niet goed op vast te klikken. Ondanks dat ik een relatief dure van Magneto Marelli had gekocht, is toch het uiterlijk waar de connector op moet niet helemaal hetzelfde als de OEM. Vooralsnog even met een tie-wrap beter vastgezet. Mocht dit nog niet genoeg vastzitten dan met ducttape. Ik begin haast te denken dat laatst toevallig onder het rijden een aantal keer die connector een stukje uit de MAP is getrild ofzo, en dat dat de foutcode getriggerd heeft. Dat zou toch mooi zijn... Tot nu toe geen storingslampje meer gehad. Maar het vertrouwen in de auto is uiteraard wel weer volledig weg.
Voor wat betreft het hoge brandstofverbruik. Ik heb in het verborgen menu van de Climatronic onder optie 51 de digitale koelvloeistoftemperatuur gevonden. Blijkt dat deze inderdaad heel erg afwijkt van de analoge dashboardmeter! Voor mijn gevoel klopt de dashboardmeter het meeste met de werkelijkheid, immers de motor wordt na 5-10 minuten goed warm en dat klopt ook met die meter. De digitale uitleeswaarde op de Climatronic is echter totaal verkeerd. Die loopt netjes op vanaf de buitentemperatuur tot een graad of 40 en dat was het. Logisch dat de ECU zich dan een ongeluk aan brandstof zit bij te spuiten, met alle gevolgen van dien. Dit is zeker ook niet goed voor de katalysator en dus voor de toekomstige APK. Ik heb meteen een nieuwe besteld. Thanks voor die zeer goede aanwijzing!! Vooral ook omdat de O2-sensor vóór de katalysator goed functioneert volgens mijn uitleesscanner. Maar uiteraard zegt dat ook niet alles. Maar om nog even 100+ euro uit te geven om die zomaar te vervangen gaat me te ver nu.
Ook heb ik een nieuwe pakkingset besteld voor de brandstofdrukregelaar, omdat ik toch ook ergens denk dat ik een klein EVAP-lek heb. Daar is nog work in progress. Ik hoor bv. ook de brandstofpomp om minuut nieuwe druk bijpompen als ik de auto alleen op contact heb staan. Of is dat volledig normaal gedrag?
EGR + gasklephuis maak ik evengoed binnenkort weer helemaal schoon.
Ik heb voorzichtig positief nieuws voor wat betreft mijn karretje. Omdat in de foutmelding P0106 (VAG16490) op https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16490.html ook gesproken werd over specifiek mogelijk laag voltage in de connector van mijn (nieuwe) MAP-sensor, ben ik daar toch eens als eerste naar gaan kijken. Wat blijkt... de connector schoof er zo af, en valt er ook niet goed op vast te klikken. Ondanks dat ik een relatief dure van Magneto Marelli had gekocht, is toch het uiterlijk waar de connector op moet niet helemaal hetzelfde als de OEM. Vooralsnog even met een tie-wrap beter vastgezet. Mocht dit nog niet genoeg vastzitten dan met ducttape. Ik begin haast te denken dat laatst toevallig onder het rijden een aantal keer die connector een stukje uit de MAP is getrild ofzo, en dat dat de foutcode getriggerd heeft. Dat zou toch mooi zijn... Tot nu toe geen storingslampje meer gehad. Maar het vertrouwen in de auto is uiteraard wel weer volledig weg.
Voor wat betreft het hoge brandstofverbruik. Ik heb in het verborgen menu van de Climatronic onder optie 51 de digitale koelvloeistoftemperatuur gevonden. Blijkt dat deze inderdaad heel erg afwijkt van de analoge dashboardmeter! Voor mijn gevoel klopt de dashboardmeter het meeste met de werkelijkheid, immers de motor wordt na 5-10 minuten goed warm en dat klopt ook met die meter. De digitale uitleeswaarde op de Climatronic is echter totaal verkeerd. Die loopt netjes op vanaf de buitentemperatuur tot een graad of 40 en dat was het. Logisch dat de ECU zich dan een ongeluk aan brandstof zit bij te spuiten, met alle gevolgen van dien. Dit is zeker ook niet goed voor de katalysator en dus voor de toekomstige APK. Ik heb meteen een nieuwe besteld. Thanks voor die zeer goede aanwijzing!! Vooral ook omdat de O2-sensor vóór de katalysator goed functioneert volgens mijn uitleesscanner. Maar uiteraard zegt dat ook niet alles. Maar om nog even 100+ euro uit te geven om die zomaar te vervangen gaat me te ver nu.
Ook heb ik een nieuwe pakkingset besteld voor de brandstofdrukregelaar, omdat ik toch ook ergens denk dat ik een klein EVAP-lek heb. Daar is nog work in progress. Ik hoor bv. ook de brandstofpomp om minuut nieuwe druk bijpompen als ik de auto alleen op contact heb staan. Of is dat volledig normaal gedrag?
EGR + gasklephuis maak ik evengoed binnenkort weer helemaal schoon.