Tesla Model 3

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Christian, die 530 km range, heb je dat in de praktijk getest, of is dit fabrieksopgave? En hoe is die range als het buiten rond het vriespunt is?
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Mooie review! Maar ik moet nog zien wat het verder met de ev gaat worden. Ben er niet van overtuigd dat dit d? vervanging van de brandstofauto gaat worden.
 

VAGfan

Active member
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
1.051
Mooi verslag ! Mijn overbuurman heeft afgelopen week zijn Tesla Model 3 (basisuitvoering) in ontvangst genomen en ben meteen een kijkje gaan nemen en gaan rijden. Ik vind het geen mooie auto, mist bezieling. Dat gaat verder in het interieur. Niet te veel knoppen is goed, maar dit is echt saai. Anderzijds, die 5,6s naar 100 voelt sensationeel, de rust is een aparte gewaarwording en het rijdt inderdaad ?cht heel goed. Ook ik was uiteindelijk onder de indruk. Echter, die eerste 'euforie' was toch snel weg toen ik op Youtube weer eens wat beeld en geluid van de Audi RS3 had opgezocht 8) Voor mij is het absoluut nog geen aantrekkelijk alternatief voor de verbrandingsmotor.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Christian, die 530 km range, heb je dat in de praktijk getest, of is dit fabrieksopgave? En hoe is die range als het buiten rond het vriespunt is?

Fabrieksopgave. Praktijk met zwaardere voet natuurlijk minder gunstig. Maar in NL prima actieradius hoor.
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Christian, die 530 km range, heb je dat in de praktijk getest, of is dit fabrieksopgave? En hoe is die range als het buiten rond het vriespunt is?

Fabrieksopgave. Praktijk met zwaardere voet natuurlijk minder gunstig. Maar in NL prima actieradius hoor.
 

princeman

Member
Lid geworden
18 sep 2018
Berichten
69
Fabrieksopgave. Praktijk met zwaardere voet natuurlijk minder gunstig. Maar in NL prima actieradius hoor.

Ik haak even kort aan, niet als rijder van een model 3 maar wel enige ervaring met deze auto.
Afgelopen zomer zijn wij samen met vrienden op vakantie naar Marseille geweest.
Zij rijden een model 3 performance en we zijn samen opgereden richting het uiterste zuiden van Frankrijk, wij met de Leon en zij met de model 3, beiden met 4 gezinsleden en een volgeladen achterklep.

Over uiterlijk en smaak valt te twisten, de bizarre acceleratie (3.8 seconden naar 100) is soms misselijkmakend, maar de range vond ik echt verrassend goed.
De hele weg zo rond de 130/135 km/h gereden, soms een beetje harder als de gelegenheid er was, de range is was zo`n 400-450 km.

Bij de superchargers (liggen meestal zo`n 5 minuten van de snelweg) is deze versie Tesla in 30 minuten weer voor 80% opgeladen.
Dus kopje koffie, iedereen even plassen en je kan weer door.
Zowel heen als terug zijn we maar 3 keer gestopt en dat moet je met een gewone benzine/diesel-auto normaal gesproken eigenlijk ook.

In het begin was ik zeer sceptisch over het elektrisch rijden en al helemaal om er een verre bestemming mee op te zoeken, maar na afgelopen zomer heb ik die mening aardig bijgesteld.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.289
Inmiddels lopen in de VS verschillende rechtzaken tegen Tesla met betrekking tot de Model 3 vanwege de enorm dunne laklaag en de belabberde afwerking.
Ze proberen op allerlei manieren productiekosten te besparen ten koste van.
Blijf het een lelijk ding vinden maar dat is iets persoonlijks.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Leuke review @sitechris. Ik rijd zelf met de Standard Range Plus, en nu ook al een paar keer gesupercharged. Ondertussen zit ik aan een kleine 5000 km en is echt een lekkere auto, en running costs zijn echt heel erg laag. Mijn voordeel van het gratis kunnen laden bij mijn werk.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Leuke review.
Ik ben ook echt een petrolhead, heb erin gereden van een klant van mij en het rijdt echt bizar goed.
Geen dashboard is enorm wennen maar dat scherm is zo fantastisch en zo simpel bedienbaar.
Echt op Apple niveau.
Voor mij is Tesla de enige fabrikant die mooie elektrische auto’s maakt.
Volgend jaar zal de verkoop wel afnemen met de nieuwe (terechte!!) bijtellingregels.
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.707
Model 3 is in mijn ogen iig wel het mooiste model, maar geef mij maar een V6 :)
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Ik ben gisteren met een maatje meegeweest om zijn Tesla op te halen. Een bijzondere ervaring. Hier mijn verslag.

https://driveaholic.nl/duurtest-levering-tesla-model-3-performance/

ps...ik ga de Tesla Model 3 Performance ook nauwgezet volgen en daar over posten. Ben benieuwd hoe de balans na 4 jaar gaat zijn als het gaat om betrouwbaarheid en service. Ook gaan we een paar leuke tripjes maken (Eifel, Autobahnrun etc).
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Ik ben gisteren met een maatje meegeweest om zijn Tesla op te halen. Een bijzondere ervaring. Hier mijn verslag.

https://driveaholic.nl/duurtest-levering-tesla-model-3-performance/

ps...ik ga de Tesla Model 3 Performance ook nauwgezet volgen en daar over posten. Ben benieuwd hoe de balans na 4 jaar gaat zijn als het gaat om betrouwbaarheid en service. Ook gaan we een paar leuke tripjes maken (Eifel, Autobahnrun etc).

Leuk dat die in de duurtest mee gaat..
Ben heel benieuwd wat dat wordt (de verhalen van een goede vriend bij een limburgs taxibedrijf met 3 stuks Model S in gedachten houdend).

De duurtest van mijn VW begint op 2 januari...
Eens kijken hoe een nieuwe VW het doet tov de Toyota die (helaas ;) ) geen slag verkeerd gedaan heeft de afgelopen 4 jaar.
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Had idd laatst meegekregen hoe dat afleveren van al die nieuwe Tesla's werkt. Snap dat ze op deze manier het snelst het grote aantal autos dit jaar nog kunnen uitleveren, maar als ik een auto zou kopen van 50.000 euro is dit niet echt in verhouding met de manier waarop je daar je auto moet ophalen. Tesla had hier zeker wat extra moeite in kunnen stoppen om de klantbeleving iets te verbeteren. Je gaat een nieuwe auto ophalen en geen kerstboom van 3 tientjes. Dat het druk is kan ik me voorstellen, maar iets betere voorzieningen had toch geen probleem moeten zijn.

En Tesla heeft al eerder laten weten dat het onmogelijk is om daar op dat terrein oplaadpunten te krijgen, wat natuurlijk ook te begrijpen is, maar als ik vanuit Amsterdam naar Limburg zou moeten rijden met mijn nieuwe Tesla, is het natuurlijk ook wel handig als er dan genoeg range is om daadwerkelijk thuis te komen.

Snap heel goed als je daar toch een dagdeel bent geweest je lekker naar huis wil en thuis op je gemak eens gaat lezen en bekijken hoe dat opladen nou eigenlijk in zn werk gaat. Zou voor mij echt geen prettige start zijn als ik onderweg moest gaan stressen over een laadstation.

Lees ook her en der verhalen dat de afwerking van deze levering soms iets te gehaast lijkt gedaan zoals plaatwerk en dergelijke wat niet helemaal lekker strak aansluit en dergelijke. Tesla had aangegeven dat schades en gebreken direct op het terrein opgelost kunnen worden, maar verhalen op internet zeggen totaal het tegenovergestelde.

Maar genoeg gezeikt, het blijft een hele mooie auto en blijf me verbazen dat Tesla het is gelukt om in relatief korte tijd zoveel mensen in een electrische auto hebben gekregen. Enige jammere vind ik dat er zo weinig aan te modden valt.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Tesla laat met deze 'afleveringsservice' weer eens zien dat ze veel te snel gegroeid zijn. Stel je voor dat je een gewone auto koopt, en met de tankinhoud niet eens thuis kan komen, of dat de dealer zegt: "hij staat ergens in ??n van de straten in de buurt, hier is de sleutel, zoek 'm zelf maar even op". Als je dit koppelt aan de jarenlange productie problemen bij de schaalvergroting en de soms twijfelachtige kwaliteit, dan is denk wel duidelijk dat Tesla veel harder is gegroeid dan de organisatie aan kan. Het doet me qua mentaliteit erg denken aan een andere autopionier uit de US: 'je kunt iedere kleur krijgen die je maar wilt, als het maar zwart is'.

In Nederland is het aantal Tesla's in een jaar tijd wel heel hard gegroeid, maar in de rest van de wereld veranderen de regels niet per 1 januari, dus op het totaal van Tesla's wereldwijd, zal die toename dus beperkt zijn.
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Zou me zelf zorgen maken hoe het gaat lopen als er wat met de Tesla mankeert en gerepareerd moet worden. Is daar het netwerk in NL op berekend? Als er duizenden Tesla's bijkomen in zo'n korte tijd, lijkt het me wel handig dat je daar ook je capaciteit qua monteurs op aanpast.
 
Laatst bewerkt:

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Zou me zelf zorgen maken hoe het gaat lopen als er wat met de Tesla mankeert en geparareerd moet worden. Is daar het netwerk in NL op berekend? Als er duizenden Tesla's bijkomen in zo'n korte tijd, lijkt het me wel handig dat je daar ook je capaciteit qua monteurs op aanpast.

Precies dat was al een probleem VOOR de introductie van de Model 3........
 
Bovenaan