Tesla Model 3

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
Toyota Mirai heeft een brandstofcel op waterstof...dat is waar het heen gaat...
Dan moeten ze alleen nog zorgen voor groen opgewekte waterstof. Het overgrote deel wordt uit aardgas opgewekt en daar komen net zo goed broeikasgassen bij vrij.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.260
Dan moeten ze alleen nog zorgen voor groen opgewekte waterstof.

Niet zo'n probleem, er komt straks veel meer windstroom van zee en ook waterkrachtstroom uit Noorwegen aan land in Groningen dan het bestaande hoogspanningsnet aankan.
Zet d??r een waterstoffabriek neer...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Waarom 'ingewikkelde' fotosynthese, als je het simpel kunt maken via elektrolyse van water? Doet mij sterk denken aan een onderzoek van 'Wageningen' naar een zonnecel uit biologische grondstoffen. In de tijd dat iedere onderzoeker op zonnecel gebied met celrendementen van minstens 10% kwam, kwam Wageningen met een rendement van 4%, en daarbij werden dan ook nog een aantal zeer bedenkelijke 'hulpstoffen' gebruikt om het productieproces te regelen. Nadere beschouwing van het rendement, gaf nog veel verbluffender resultaat: het rendement was niet 4% zoals in allerlei lezingen en rapporten werd gezegd, maar eerder iets van 0,1%. Om die 4% te halen, werd het deel van het lichtspectrum waar de cel niets mee kon, gemakshalve maar uit de berekening gelaten. Als je dezelfde truc bij concurrerende types zonnecellen zou uithalen, zou je uitkomen op rendementen van ver boven de 60%.

Kortom die fotosynthese heeft mij te veel weg van een hobby-project.
 

Edgecrusher

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
411
Toyota Mirai heeft een brandstofcel op waterstof...dat is waar het heen gaat...

Misschien, maar qua kosten van de fabricage en aanleg van de infrastructuur ligt elektrisch nu een stuk beter op koers dan waterstof.
En waterstof maken kost meer energie dan je er weer uit haalt, dus nu nog minder efficient.
Er zal dus nog heel wat moeten gebeuren.
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Valt wel mee hoor. Vanaf 2013 zijn er al volop Tesla?s op de weg.
Prijzen blijven toch echt aardig stabiel.
Het is inmiddels ook kwaliteit gebleken dus afschrijving gaat niet zo hard.

Zou je denken ja? Zoveel die uit de lease gaan in een paar maanden tijd zorgt voor een overschot. Ze zijn redelijk waardevast, maar zullen de particulieren straks in de rij staan voor een Tesla met een 4 jaar oude accu en pak em beet 150.000 ervaring? Ik denk het niet. Dus krijg je een periode met meer aanbod dan vraag en zal de leasemaatschappij ze alleen kwijt komen als ze onder de marktwaarde naar de handelaren doorschuiven. Is vrij uniek dat er in zon korte tijd zoveel zelfde types in de lease worden genomen. Hebben we meegemaakt met de Polo Bluemotion en de Outlander PHEV en nu met de Tesla.

Wij hebben op het werk zelf meegemaakt. In 2 maanden tijd 500 nieuwe Peugeots in de lease genomen. Na 4 jaar heeft de leasemaatschappij ze alleen kwijt kunnen krijgen door ze met hoge kortingen te verkopen aan handelaren die ze per autotransporter afnamen.

Maar ben benieuwd. Kijk regelmatig naar Rich Rebuilds die inmiddels EV garage is begonnen en geeft leuke inkijk in het gat waarin hij is gesprongen dat Tesla maar niet dicht maakt en het is interessant tegen welke problemen Teslaeigenaren daar tegenaanlopen.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.260
Dat er bij conversie van stroom naar waterstof (en eventueel terug) enig verlies optreedt is waar, maar niet echt een probleem als die stroom geen grondstoffen kost maar alleen zon-, wind- of waterkracht. Eindresultaat is evengoed "groene energie", hetzij via een brandstofcel of gewoon om op te stoken via het bestaande, aangepaste gasleidingnet.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.589
Dat er bij conversie van stroom naar waterstof (en eventueel terug) enig verlies optreedt is waar, maar niet echt een probleem als die stroom geen grondstoffen kost maar alleen zon-, wind- of waterkracht. Eindresultaat is evengoed "groene energie", hetzij via een brandstofcel of gewoon om op te stoken via het bestaande, aangepaste gasleidingnet.

+1
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
In december 2019 zijn er in NL 11.563 Model 3's op kenteken gezet. Dat zijn echt serieuze aantallen :)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
En voor 99% leasebakken vanwege de bijtelling, geen BPM en geen MRB waardoor de leaseprijs kunstmatig laag uitvalt.
Kennis van mij is daar ook heel eerlijk in dat hij en vele collega's anders nooit een EV als leasebak uitgekozen zouden hebben.
Deze truc hebben we allemaal mee mogen maken met de Mitsubishi Outlander die ineens giga werd verkocht vlak voor het einde van dat jaar.
Dit jaar zul je zien dat die aantallen verkochte EV's v?r achter zullen blijven met 2019.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.589
En voor 99% leasebakken vanwege de bijtelling, geen BPM en geen MRB waardoor de leaseprijs kunstmatig laag uitvalt.
Kennis van mij is daar ook heel eerlijk in dat hij en vele collega's anders nooit een EV als leasebak uitgekozen zouden hebben.
Deze truc hebben we allemaal mee mogen maken met de Mitsubishi Outlander die ineens giga werd verkocht vlak voor het einde van dat jaar.
Dit jaar zul je zien dat die aantallen verkochte EV's v?r achter zullen blijven met 2019.

Het zelfde toen voor de lelijke Honda Civic Hybrid sedan...
 

el coche SEAT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
847
En voor 99% leasebakken vanwege de bijtelling, geen BPM en geen MRB waardoor de leaseprijs kunstmatig laag uitvalt.
Kennis van mij is daar ook heel eerlijk in dat hij en vele collega's anders nooit een EV als leasebak uitgekozen zouden hebben.
Deze truc hebben we allemaal mee mogen maken met de Mitsubishi Outlander die ineens giga werd verkocht vlak voor het einde van dat jaar.
Dit jaar zul je zien dat die aantallen verkochte EV's v?r achter zullen blijven met 2019.

Zo is het.
Opnieuw een merk en model, dat heeft ingespeeld op de regelgeving in dit land.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
99% leasebakken geloof ik niet. Ik ken vooral veel zelfstandigen die er zakelijk eentje hebben aangeschaft.
 

el coche SEAT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
847
99% leasebakken geloof ik niet. Ik ken vooral veel zelfstandigen die er zakelijk eentje hebben aangeschaft.

Dennis, denk dat Hans bedoeld, 99 % zakelijke rijders.
Leaserijders vanwege lage bijtelling en de zelfstandigen vanwege allerlei subsidies en/of zakelijke aftrek.
Kortom, vermoedelijk zal dus niemand priv? en dus zonder financi?le voordeel prikkel, eentje hebben gekocht hebben.
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.450
Ja denk ook dat de meeste mensen hem om het financiele voordeel hebben gekozen, zelfde met de Outlander, toen hebben mensen hem ook massaal besteld zonder proefrit oid. We moeten niet vergeten dat er een hoop mensen zijn die een auto echt enkel als vervoersmiddel zien en geen emotie hebben bij autos zoals wij dat doen. Ook al is het een leasebak, denk dat velen van ons toch met emotie en gevoel hun auto uitzoeken. Dit is voor velen anders en enkel kijken naar de bijtelling en het bedrag onder de streep. Zie het bij ons op het werk ook veel bij die collega's die een nieuwe wagen moeten uitzoeken. Het interesseert ze niet wat ze rijden, als het maar goedkoop is.

Hoe is het eigenlijk met de laadpalen in NL? Als ik in mijn omgeving kijk is het toch redelijk beperkt. In mijn woonplaats met 5000 inwoners hebben we sinds 2 maanden 1 laadpaal gekregen. Als hier 10 mensen in een Tesla stappen, zullen er toch mensen nog snel een thuislader moeten laten plaatsen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.284
Lease betreft idd zakelijke rijders waaronder je dan ook de zakelijke rijders kunt rangschikken die er een op de zaak gekocht hebben mede vanwege de milieu- en investeringsaftrek die ze dan op de ebita in aftrek mogen brengen.
Dus de keuze is financieel gedreven en niet omdat het wel of niet een goede auto is.
Priv? kopers zijn er als naalden in een hooiberg vanwege de (te) hoge prijs.
 
Bovenaan