Misleiding opgegeven fabrieksopgaven "zuinige" auto's

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
Hoi Ecomotive gebruikers,

Ik vraag me af of er sprake is van een misleiding van een verkoop van bijv. Seat Ibiza Ecomotive BPM- en MRB-vrije auto's. Zo zou er 87 gr CO2 uitstoot staan volgens fabrieksopgave en ook verbruik 1 op 29. Maar in werkelijkheid in de praktijk is dit 1 op 19/20 en uitstoot is 145 gr ipv 87 gram. Veel mensen hebben juist deze wagens gekocht ivm lage uitstoot en verbruik, maar in de praktijk is dit tegengevallen.

Nu vraag ik me dus af of er een misleiding is, wanneer er toch correcties in de toekomst op zult treden dat werkelijke uitstoot hoger is! Daardoor worden de tarief dus duurder... Wie is nu verantwoordelijk voor deze misleiding en zou dat moeten compenseren!? Ben benieuwd naar reacties van iedereen! _/-\o_

zie ook website: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-09-20/zuinige-slurpertjes
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Sowieso heb je nog een run-in periode waarin de auto sowieso onzuiniger is, de eerste 5.000km~10.000km zijn niet representatief voor het uiteindelijke verbruik. En misleiding ach, ik kan ook gewoon zeggen dat jij te sportief rijdt, succes met het tegendeel bewijzen.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Succes met het proberen, denk niet dat het uit gaat maken.
De fabriekscijfers zijn niet representatief, klopt, maar dit zijn Europese maatstaven. heb wel begrepen dat ze daar voor in de toekomst een andere test-cyclus voor willen aanmaken (bijv.: nu tijdens de test-cuclus trekken ze op van 50 naar 120, doen ze echter wel 3 tot 4 minuten over)
 

Leapp

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
22 aug 2010
Berichten
2.756
Veel mensen hebben juist deze wagens gekocht ivm lage uitstoot en verbruik......

Denk je dat werkelijk? Volgens mij koopt men dit soort auto's vanwege de lage bijtelling en niets anders. Maar ben je nu echt zo na?ef door te denken dat deze regeling in de nabije toekomst niet veranderd gaat worden? We hebben het hier wel over onze overheid die veel centjes misloopt door deze regeling. En onze overheid is nu eenmaal de onbetrouwbaarste zakenpartner.
 

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
Nee, maar door lage uitstoot betaal je momenteel niks aan MRB ?n in de nabije toekomst (vanaf 2013) betaal je aan bepaalde tarief, afhankelijk van je uitstoot-hoogte... MRB is al aan het geleidelijk verhogen (jaarlijks 7 a 10%) en BPM wordt jaarlijks afgebouwd tot 2013. Daarna volgt een andere tariefmethode... Vandaar dat men gewoon in 2011 vrijgesteld is aan zuinige auto's.
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Die fabrieksopgaven zijn vastgesteld volgens een opgelegde methode. Daar is helemaal niks mis mee. Dat er na 100 jaar autorijden nog altijd mensen zijn met 100 kilo boter op hun hoofd daar kun je autofabrikanten toch niet de schuld van geven? Geniet nou maar van die (tijdelijke) status als MRB en BPM vrij en stop toch eens met dat naieve gedoe.

Het enige goedkope, zuinige en milieuvriendelijke vervoermiddel op wielen is een fiets.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Hoi Ecomotive gebruikers,

Ik vraag me af of er sprake is van een misleiding van een verkoop van bijv. Seat Ibiza Ecomotive BPM- en MRB-vrije auto's. Zo zou er 87 gr CO2 uitstoot staan volgens fabrieksopgave en ook verbruik 1 op 29. Maar in werkelijkheid in de praktijk is dit 1 op 19/20 en uitstoot is 145 gr ipv 87 gram. Veel mensen hebben juist deze wagens gekocht ivm lage uitstoot en verbruik, maar in de praktijk is dit tegengevallen.

Nu vraag ik me dus af of er een misleiding is, wanneer er toch correcties in de toekomst op zult treden dat werkelijke uitstoot hoger is! Daardoor worden de tarief dus duurder... Wie is nu verantwoordelijk voor deze misleiding en zou dat moeten compenseren!? Ben benieuwd naar reacties van iedereen! _/-\o_

zie ook website: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-09-20/zuinige-slurpertjes


Dan gaat iedereen op de helling. Dit vertaalt zich namelijk naar ELKE verkochte auro met willekeurig label. Een A is geen A, een B is geen B een C is geen C, etc....
Maar wbt het vrij opvallande gescandeerde 1:29, mag idd wel gezegd worden dat dit onder gecontroleerde omstandigheden door testsimulatoren wordt gerealiseerd....
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
helemaal waar verhaal....
Het enige goedkope, zuinige en milieuvriendelijke vervoermiddel op wielen is een fiets.

Maar weet jij wel hoeveel Co2 een fietser uitstoot !!! Beter lopen dan maar :mrgreen:
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Die fabrieksopgaven zijn vastgesteld volgens een opgelegde methode. Daar is helemaal niks mis mee. Dat er na 100 jaar autorijden nog altijd mensen zijn met 100 kilo boter op hun hoofd daar kun je autofabrikanten toch niet de schuld van geven?
Geniet nou maar van die (tijdelijke) status als MRB en BPM vrij en stop toch eens met dat naieve gedoe.
Het enige goedkope, zuinige en milieuvriendelijke vervoermiddel op wielen is een fiets.

Skateboard :+
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Vergeet ik bijna nog dat in iedere advertentie en brochure keurig bij het verbruik een * staat dat verwijst naar de opmerking: volgens de huppeldepup norm.
Begrijpend lezen noemden ze dat vroeger op school.
Ik voel best mee met alle eco-bezitters, lijkt me vervelend om een auto te hebben die en niet presteert en niet zuinig is.. Maar niet aankomen met oneigenlijke argumenten want dan maakt iedere advocaat (en ik) gehakt van je.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
_O- _O- fantastisch die consequente reacties van je Mr. Admin :mrgreen:
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Lol, daar heb je niet van terug, h?! :*)

Oh jawel, de koolstofdioxide die ik uitstoot tijdens het fietsen zorgt ervoor dat bomen en plantjes kunnen groeien, daar hebben jullie eco-bezitters niks op terug.
@Conzito: een skateboard is geen vervoermiddel maar veel meer dan dat, daarmee doe je die uitvinding echt tekort.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dus vandaar dat het toch groen blijft langs 'heere wegen O-)
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
Hoi Ecomotive gebruikers,

Ik vraag me af of er sprake is van een misleiding van een verkoop van bijv. Seat Ibiza Ecomotive BPM- en MRB-vrije auto's. Zo zou er 87 gr CO2 uitstoot staan volgens fabrieksopgave en ook verbruik 1 op 29. Maar in werkelijkheid in de praktijk is dit 1 op 19/20 en uitstoot is 145 gr ipv 87 gram. Veel mensen hebben juist deze wagens gekocht ivm lage uitstoot en verbruik, maar in de praktijk is dit tegengevallen.

Nu vraag ik me dus af of er een misleiding is, wanneer er toch correcties in de toekomst op zult treden dat werkelijke uitstoot hoger is! Daardoor worden de tarief dus duurder... Wie is nu verantwoordelijk voor deze misleiding en zou dat moeten compenseren!? Ben benieuwd naar reacties van iedereen! _/-\o_

zie ook website: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-09-20/zuinige-slurpertjes

mensen hebben die auto niet gekocht omdat ie zo zuinig is en omdat ie zo goed voor het milieu is, mensen kopen die auto omdat ze geen mrb hoeven te betalen.

maar dat ze niet zo zuinig waren en de uitstoot hoger was al langer bekend, die auto's moeten een bepaalde cyclus op een testbank afleggen, en op die testbank loopt zelfs een m3 1 op 30, is btw laatst nog getest een m3 tegen zo'n zuinig hok, was die m3 uiteindelijk zuiniger met dezelfde rijstijl.
 
Laatst bewerkt:

Dennis20VT

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
233
Groene ridders in aantocht.....

Fouten van de EU zijn niet aan de constructeurs te wijten, iedereen weet dat die verbruikscijfers niet te halen zijn. Maar ze zijn wel onderling te vergelijken!

Als je met een skibox op het dak rijdt, wat voor uitstoot heb je dan? caravan, fietsendrager, bredere banden, spoilers, grotere (zwaardere) LM velgen, winterbanden met meer rolweerstand, TE LAGE BANDENSPANNING, olie verbruikende motoren.............enz...
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Groene ridders in aantocht.....

Fouten van de EU zijn niet aan de constructeurs te wijten, iedereen weet dat die verbruikscijfers niet te halen zijn. Maar ze zijn wel onderling te vergelijken!
En daar gaat het uiteindelijk om. En misschien, zodra de drie cilindertjes een beetje ingelopen zijn en mensen 'het nieuwe rijden' echt onder de knie gaan krijgen, krijgen we alsnog betere cijfers te zien. Bij de Ecomotive (en Bluemotion) tellen alle kleine beetjes, ??n cilinder minder, banden met minder weerstand, dichte grill, start-stop (daar heb je dus niks aan op den snelweg), langere bakverhouding, iets lager gewicht, spoilertje, tis allemaal niet schokkend, maar alles bij elkaar moet het toch gunstiger uitpakken.

En uiteindelijk moeten we het toch hebben van effici?ntere diesels, hybride gaat het um niet worden.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Maar weet jij wel hoeveel Co2 een fietser uitstoot !!! Beter lopen dan maar :mrgreen:

Fietser stoot per afgelegde km minder uit dan loper 8)

Overigens dat het brandstofverbruik in de praktijk veel hoger is, heeft alles te maken met de vastgelegde normen en de wijze van meten die niet klopt. Als je iemand aan moet klagen is het de rijksoverheid of de EU, en veel succes gewenst daarbij. O-)
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Ik heb 't idee dat de site de cijfers wel erg sterk in het negatieve trekt. Beetje tendentieus, FUD. (FUD, like SEX, sells).
IK rij met MIJN auto zo zuinig mogelijk. Dat gaat met mijn auto waarschijnlijk ook makkelijker dan met een 7 liter V8. En de rest is m.i. een hoop gelul.
 
Bovenaan