Misleiding opgegeven fabrieksopgaven "zuinige" auto's

55 kW powerrr

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
30
Er zit mij iets anders dwars. Dat is dat ik een auto wil die lekker rijdt ?n zuinig is. De Ecomotives van Seat doen geen van beide. Ik ben terecht gekomen bij een motorscooter. Da's minder off topic dan het lijkt, want hij heeft de prestaties en het rijplezier van een FR, het verbruik van een Ecomotive en kost minder dan de goedkoopste Ibiza. Hij zit tussen auto en 'echte' motorfiets in (CVT transmissie, bagageruimte en dashboardkastje, redelijke bescherming tegen wind en regen). De trouwe Ibiza is nu mijn tweede vervoermiddel geworden. En, in totaal zijn wij minder kosten kwijt, want de kilometers die ik nu niet met de Ibiza rijd kosten slechts € 0.08 (12.000 km/jr, brandstof, verzekering, MRB, onderhoud).
 
Laatst bewerkt:

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Zolang je een helm opmoet en (leren) beschermkleding is het wat mij betreft niet echt vergelijkbaar met een auto.
 

Joh@n

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.543
Joh@n natuurlijk!

Als 1:18-1:19 ook haalbaar is met een zware en ouderwetse 1.9TDi die ook nog eens op 225 brede banden staat lijkt mij 1:19 met een Ecomotive nou niet echt zuinig. Ik zeg niet dat ik 1:28 zou halen, heb er ook nog nooit mee gereden. Denk alleen wel dat je je rijstijl moet aanpassen aan het blok om zo optimaal gebruik te maken van je motor.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Er zit mij iets anders dwars. Dat is dat ik een auto wil die lekker rijdt ?n zuinig is. De Ecomotives van Seat doen geen van beide. Ik ben terecht gekomen bij een motorscooter. Da's minder off topic dan het lijkt, want hij heeft de prestaties en het rijplezier van een FR, het verbruik van een Ecomotive en kost minder dan de goedkoopste Ibiza. Hij zit tussen auto en 'echte' motorfiets in (CVT transmissie, bagageruimte en dashboardkastje, redelijke bescherming tegen wind en regen). De trouwe Ibiza is nu mijn tweede vervoermiddel geworden. En, in totaal zijn wij minder kosten kwijt, want de kilometers die ik nu niet met de Ibiza rijd kosten slechts € 0.08 (12.000 km/jr, brandstof, verzekering, MRB, onderhoud).

Scooter Mietje :+ :)

Rijd zelf vaak op de Motor, die rijdt MRB vrij [27 jaar oud] en 1:20. Toch ben ik dan
9,00 per maand meer kwijt dan met de Cordoba op LPG [? 153,00 / 3mnd] voor de deur.
Straks de Eco voor nix, op diesel is dan echt goedkoper. Het verschil van de investering ff niet meegerekend en verdisconteerd O-)

Dat is, tenminste als ik in januari de A6 en A1 weer knap overkom :X
 
Laatst bewerkt:

55 kW powerrr

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
30
Je loopt achter, een motorscooter heeft de toekomst. :Y
Zwaai wel even terug h?, of ben ik te min op mijn motorscoooter. *O*
Mag ook met 1 hand hoor, jij moet natuurlijk ook nog koppelen. ;w
Hoe een motor duurder kan rijden dan een Cordoba op LPG kan ik niet bevatten. Leg uit? :?
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Wel, de Cordoba staat stil maar de MRB niet, dus die kosten blijven. dan weegt het verbruik van 1:20 en geen MRB voor de motor daar tegenop. Per saldo
rijd ik dan extrakosten per maand weg als ik op de motor rijdt ;)

1800km/mnd. op de motor is +/- € 129,00 benzine kosten
1800km/mnd auto lpg is +/- € 83 LPG en € 51,00 MRB = 134,00
Sec. gezien is de motor dus iets voordeliger, maar de MRB van m'n auto loopt wel door, ergo is het 180,00/mnd voor de motor eigenlijk. Oeps, da's dus meer dan de 9,00 die ik zo even nog dacht...
Maar het reistijd voordeel per dag nu is MEGA !!

Zwaaien met twee handen op een Motor [scooter] is btw wel ?rg link :mrgreen: Maar met eentje doe ik je wel de groeten hoor :w

Wat voor scooter heb je trouwens? Ziet wel hele dikke voorbij snorren af en toe.
 

deejee

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
61
Volgens www.werkelijkverbruik.nl is het gemiddelde verbruik voor de ST 1.2 Ecomotive 5.38 l/100 km. Dat is gebaseerd op de gegevens van Travelcard. Dat zijn dus leaserijders die de brandstof niet zelf moeten betalen.
Ik heb nu 7500 km op de teller staan en mijn verbruik is gemiddeld 4.6 l/100 km, waarmee ik dus nog lang niet het normverbruik van 3.4 l/100 km haal. Met mijn vorige (toen leaseauto) (Opel Zafira 1.9 cDti) haalde ik precies het normverbruik van 6.1 l/100 km, het gemiddelde bij Travecard is 7.1 l/100 km. Toen reed ik iets harder als nu.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Gewoon spritmonitor gebruiken.

Hier linkje van de eco's http://www.spritmonitor.de/en/overview/44-Seat/391-Ibiza.html?fueltype=1&fuelsort=1&vehicletype=1&constyear_s=2009&constyear_e=2010&powerunit=2
Best wel wat verschil onderling. Maar onder de 4,5l/100 zitten er niet veel.

Je link verwijst niet naar de 1.2TDI sec, maar ook naar de oudere modellen met 1.4 en 1.9. Dus ook niet echt representatief.
Een betere link, voor de 1.2TDI ecomotive, zou dit zijn.

Er staan echter nog niet veel auto's op de site die al wat meer gereden hebben. Dus kunnen we eigenlijk nog niets roepen over het verbruik op termijn.
 

55 kW powerrr

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
30
Zwaaien met twee handen op een Motor [scooter] is btw wel ?rg link :mrgreen: Maar met eentje doe ik je wel de groeten hoor :w

Wat voor scooter heb je trouwens? Ziet wel hele dikke voorbij snorren af en toe.

Honda Silverwing 400 Twin (200acht), antraciet met matzwarte onderdelen. Ik kan wel zonder risico met 2 benen zwaaien. En hoe kan ik jou herkennen?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan