Volgens mij scheelt het ook in de effici?ntie hoeveel cilinders een motor heeft. Met drie cilinders heb je minder bewegende delen en dus minder wrijving dan met vier cilinders. De reden waarom fabrikanten liever vier cilinders (of vijf of zes of acht) construeren is vanwege de balans. Een vier cilinder loopt rustiger dan een drie, da's een feit. En een zes cilinder loopt weer mooier dan een viertje.
Maar hoeveel dat nou in de praktijk scheelt, het verschil tussen een drie en een vier cilinder, ik weet het niet, ik moet het nog gaan ervaren.
Terug naar de kever!!! Boxermoter, dus veel mooier in balans, en luchtkoeling dus minder bewegende onderdelen (geen waterpomp, geen koelvloeistoftemperatuur sensor, geen thermostaatklep enz.) :+
Aantal cilinders maakt niet uit, het gaat erom dat een grotere inhoud
per cilinder de verhouding tussen omtrek van de zuiger en het zuigeroppervlak gunstiger wordt. Als je zuiger 2x zo groot wordt in diameter, wordt de omtrek en daarmee ook de wrijving tegen de cilinderwand 2x zo groot. Tegelijk wordt het oppervlak van die 2x zo grote zuiger wel 4x zo groot, ofwel de beschikbare kracht om die zuiger te bewegen wordt 4 maal zo groot. Op zich is de redenering nog veel complexer, want niet alleen het zuigeroppervlak wordt 4x zo groot, maar als je verder niets aanpast wordt ook de massa van de zuiger 4x zo groot, maar je moet ook de rest aanpassen aan de grotere kracht (zuigerpen, zuigerstang, krukas, krukas lagers enz. enz.. Kortom een redenering als minder cilinders is zuiniger is veel en veel te simplistisch.