Misleiding opgegeven fabrieksopgaven "zuinige" auto's

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Ik heb 't idee dat de site de cijfers wel erg sterk in het negatieve trekt. Beetje tendentieus, FUD. (FUD, like SEX, sells).
IK rij met MIJN auto zo zuinig mogelijk. Dat gaat met mijn auto waarschijnlijk ook makkelijker dan met een 7 liter V8. En de rest is m.i. een hoop gelul.

Ja en nee: met een kleiner motorblok kun je wel veel zuiniger rijden met je auto, maar alleen als je allerlei luxe zaken als airco uitschakelt. Als je 5 pk wegtrekt voor de airco heeft dat bij een 400 pk blok procentueel nauwelijks invloed, als je dat doet bij een blokje van 50 pk is dat wel anders. Als je je rechtervoet onder controle hebt, kun je in veel gevallen met een wat zwaarder blok net zo zuinig rijden. Alleen in files/stadsverkeer verbruikt een zwaar blok gewoon meer, en daar kun je weinig aan doen (of met heel veel techniek als stop-start mechanisme en hybrides, die ook weer veel extra gewicht oplevert)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ach ja, zo blijven we over elkaar heen rollen.

Hier op SO houdt het in iedergeval de -weggehaalde- postcount lekker hoog :)
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Alleen in files/stadsverkeer verbruikt een zwaar blok gewoon meer, en daar kun je weinig aan doen (of met heel veel techniek als stop-start mechanisme en hybrides, die ook weer veel extra gewicht oplevert)
Volgens mij scheelt het ook in de effici?ntie hoeveel cilinders een motor heeft. Met drie cilinders heb je minder bewegende delen en dus minder wrijving dan met vier cilinders. De reden waarom fabrikanten liever vier cilinders (of vijf of zes of acht) construeren is vanwege de balans. Een vier cilinder loopt rustiger dan een drie, da's een feit. En een zes cilinder loopt weer mooier dan een viertje.

Maar hoeveel dat nou in de praktijk scheelt, het verschil tussen een drie en een vier cilinder, ik weet het niet, ik moet het nog gaan ervaren.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Volgens mij scheelt het ook in de effici?ntie hoeveel cilinders een motor heeft. Met drie cilinders heb je minder bewegende delen en dus minder wrijving dan met vier cilinders. De reden waarom fabrikanten liever vier cilinders (of vijf of zes of acht) construeren is vanwege de balans. Een vier cilinder loopt rustiger dan een drie, da's een feit. En een zes cilinder loopt weer mooier dan een viertje.

Maar hoeveel dat nou in de praktijk scheelt, het verschil tussen een drie en een vier cilinder, ik weet het niet, ik moet het nog gaan ervaren.

Terug naar de kever!!! Boxermoter, dus veel mooier in balans, en luchtkoeling dus minder bewegende onderdelen (geen waterpomp, geen koelvloeistoftemperatuur sensor, geen thermostaatklep enz.) :+

Aantal cilinders maakt niet uit, het gaat erom dat een grotere inhoud per cilinder de verhouding tussen omtrek van de zuiger en het zuigeroppervlak gunstiger wordt. Als je zuiger 2x zo groot wordt in diameter, wordt de omtrek en daarmee ook de wrijving tegen de cilinderwand 2x zo groot. Tegelijk wordt het oppervlak van die 2x zo grote zuiger wel 4x zo groot, ofwel de beschikbare kracht om die zuiger te bewegen wordt 4 maal zo groot. Op zich is de redenering nog veel complexer, want niet alleen het zuigeroppervlak wordt 4x zo groot, maar als je verder niets aanpast wordt ook de massa van de zuiger 4x zo groot, maar je moet ook de rest aanpassen aan de grotere kracht (zuigerpen, zuigerstang, krukas, krukas lagers enz. enz.. Kortom een redenering als minder cilinders is zuiniger is veel en veel te simplistisch.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Aantal cilinders maakt niet uit, het gaat erom dat een grotere inhoud per cilinder de verhouding tussen omtrek van de zuiger en het zuigeroppervlak gunstiger wordt.
Eens, maar het gaat bij de Ecomotive om het verschil tussen de vier cilinder 1600 en de drie cilinder 1200. De cilinders en zuigers zijn bij beide motoren even groot en uiteraard kan de 1600 meer vermogen ontwikkelen, simpelweg omdat ze meer slagvolume heeft. Maar bij een constante snelheid gaat het niet om het vermogen, maar om het overbruggen van weerstanden. En dan is een drie-cilinder in het voordeel ten opzichte van een vier-cilinder, simpelweg omdat de motor minder wrijving kent. Klinkt simpel, maar ingewikkelder is het toch niet? (wat dat betreft dan).
 

Torque

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
56
Het is wel een sterk punt van RED-EYE,

Het had niet moeten mogen dat tussen de folder en de praktijk zon groot verschil zit.Dan zouden ze in de folders achter het verbruik een * moeten zetten en onderaan moeten vermelden wat het te verwachten verbruik is. (+50%)
 

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
@ Torque: bedankt voor je attentie. Dat probeer ik ook duidelijk te maken. Het gaat om principi?le kwestie mbt misleiding.

Gelukkig is het bekend gemaakt dat Ecomotive gebruikers (Ibiza diesel) nog gelukkig m??r dan 2 jaar mag profiteren dat ze MRB-vrij zijn :*)
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Het is geen misleiding. Sorry jongens maar dat punt gaat niet op. Er wordt keurig verwezen naar een door de overheid opgelegde norm. Die norm klopt niet, dat is zeker waar, maar daar kun je toch fabrikanten de schuld niet van geven?
Je kunt toch niet van een producent verwachten dat hij vrijwillig een produkt op zo'n manier aanprijst dat zijn produkt er slechter uitziet dan dat van de concurrent.
Je mag wel van de overheid verwachten dat zij realistische criteria opstelt voor dit soort zaken en deze ook controleert.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Inderdaad FRchippie, de test die uitgevoerd wordt is totaal niet natuurgetrouw.

600px-New_European_Driving_Cycle.svg.png

Bron: NEDC Wiki
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Nou, misschien is er toch wel sprake van misleiding. Op de website van Seat zie ik wel verbruikscijfers staan voor de Ecomotive, maar nergens een verwijziging naar de Euro-normen. En er staat in een wervende tekst dat je wel 1.300 km kunt rijden op ??n tank (van 45 liter):

O ja, voor de mensen die niet van tanken houden. Je rijdt tot wel 1.300 kilometer op ??n tank.

Nu ja, voor Seat zit de juridische ontsnapping natuurlijk in het woordje 'tot', maar desondanks betekent 1.300 km een verbruik van 1:28,9! Wie gaat dat in hemelsnaam halen?

Maar goed, laten we eerst eens afwachten tot de dieseltjes een beetje zijn ingelopen, een beetje geduld moeten we wel hebben.
 

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
Ik haal nog geen 900 km op 1 volle tank... 1300 km lijkt me vrijwel onmogelijk, maar zoals men zegt: de motoren moeten even inwerken ;) dus afwachten dan maar...
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ik haal nog geen 900 km op 1 volle tank... 1300 km lijkt me vrijwel onmogelijk, maar zoals men zegt: de motoren moeten even inwerken ;) dus afwachten dan maar...

Met mijn polo bluemotion haalde ik bijna 1 op 26 dus reed ik 1170 km op ??n tank (als ik hem leeg zou rijden wat je natuurlijk, zeker bij een diesel, niet doet). Aangezien je de fabrieksopgaves onderling wel zou moeten kunnen vergelijken zou er uit de Ibiza dus nog wat meer te halen moeten zijn. We zullen het zien zodra mijn ST'tje is gearriveerd :)
 

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
Met mijn polo bluemotion haalde ik bijna 1 op 26 dus reed ik 1170 km op ??n tank (als ik hem leeg zou rijden wat je natuurlijk, zeker bij een diesel, niet doet). Aangezien je de fabrieksopgaves onderling wel zou moeten kunnen vergelijken zou er uit de Ibiza dus nog wat meer te halen moeten zijn. We zullen het zien zodra mijn ST'tje is gearriveerd :)

Hoezo zou je niet bij diesel doen om leeg te rijden?
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Zijn er al mensen die zo rond de 15000 km's zitten met hun Ecomotive?
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Hoezo zou je niet bij diesel doen om leeg te rijden?

Dat heb ik ooit uit schade en schande geleerd. Maar misschien is dat inmiddels veranderd, dat zou natuurlijk kunnen. Ik had in ieder geval ooit een Opel Astra 1.7tdi met een defecte brandstofmeter. Daarvan de tank dus, per ongeluk, leeggereden. Doordat de brandstofpomp bij een diesel, in ieder geval toentertijd, een stuk sterker is dan bij benzine, is toen de brandstoftank daardoor vacu?m getrokken en kon er een nieuwe brandstoftank in gezet worden. Gelukkig was het lease dus had er geen kosten aan. Maar sindsdien rijd ik mijn tank maar niet meer helemaal leeg :)
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Ik denk dat die 1 op 28 echt wel te halen. Maar niet gemiddeld, op lange afstanden echt wel. Tot nu toe heb ik met bijna al mijn auto's (op lange afstanden) de fabrieksopgave gehaald. Zelfs met de V5 over 400 km 1 op 14 gereden. Met mijn Ibiza op 1000 km ook 5.9L per 100 km (Gemiddeld staat ie op 6.0 per 100 km). M.a.w., niet om mijzelf een klop op de schouder te geven, die 1 op 28 zou ik halen.
 

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
Ik denk dat die 1 op 28 echt wel te halen. Maar niet gemiddeld, op lange afstanden echt wel. Tot nu toe heb ik met bijna al mijn auto's (op lange afstanden) de fabrieksopgave gehaald. Zelfs met de V5 over 400 km 1 op 14 gereden. Met mijn Ibiza op 1000 km ook 5.9L per 100 km (Gemiddeld staat ie op 6.0 per 100 km). M.a.w., niet om mijzelf een klop op de schouder te geven, die 1 op 28 zou ik halen.

Hoeveel Km-stand heb je nu zitten? Men vertelde dat er pas na 5.000 a 10.000 km zuinigheid optreedt.
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
Dat heb ik ooit uit schade en schande geleerd. Maar misschien is dat inmiddels veranderd, dat zou natuurlijk kunnen. Ik had in ieder geval ooit een Opel Astra 1.7tdi met een defecte brandstofmeter. Daarvan de tank dus, per ongeluk, leeggereden. Doordat de brandstofpomp bij een diesel, in ieder geval toentertijd, een stuk sterker is dan bij benzine, is toen de brandstoftank daardoor vacu?m getrokken en kon er een nieuwe brandstoftank in gezet worden. Gelukkig was het lease dus had er geen kosten aan. Maar sindsdien rijd ik mijn tank maar niet meer helemaal leeg :)

oftewel er was iets niet goed met de beluchting van de tank, heeft totaal niets met leegrijden te maken.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
@Red-Eye: ik heb geen Ecomotive, heb een 1.4 benzine. Met welke ik trouwens na 2000 km al een gemiddelde reed van 1 op 15/16. Hou gewoon rekening dat met het huidige weer, zuinig rijden niet makkelijk is. Flinke tegenwind en je rijd een stuk minder zuinig
 
Bovenaan