Misleiding opgegeven fabrieksopgaven "zuinige" auto's

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Inderdaad FRchippie, de test die uitgevoerd wordt is totaal niet natuurgetrouw.

600px-New_European_Driving_Cycle.svg.png

Bron: NEDC Wiki

_/-\o_
van 50 naar 120 in 5 minuten
van 70 naar 120 in 3,3 minuten
Die liegen er niet om die prestaties!
(het lijkt wel een koppelgrafiek van ABT...:X )
maar goed, dit heeft natuurlijk helemaal niets te maken met een normale rijcyclus. Zo rijdt helemaal niemand.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
oftewel er was iets niet goed met de beluchting van de tank, heeft totaal niets met leegrijden te maken.

Aan die discussie waag ik me niet. Zowel de wegenwacht als de garage hadden hetzelfde verhaal toentertijd. Meer verstand had ik er niet van :)
 
Laatst bewerkt:

painer1

New member
Lid geworden
5 okt 2010
Berichten
2
Hallo, ik heb op mijn ecomotive 205-45-17 banden laten monteren. Als ik nu 100km op de teller rijdt geeft mijn tom tom ook 100 aan ik rijdt dus "zuivere" kilometers Nu las ik net op dit forum dat bij de orginele wiel diameter er een km afwijking in zit van 7km Ik rij nu 720 km op een volle tank 41 ltr = 1 op 17,5 Met de orginele banden is het mogenlijk om veel zuiniger te rijden..maar jullie worden toch ook gefopt, als jullie 100 zuivere km rijden geeft de teller een afstand aan van 107 km Dus zou ik 720x0.07 iS 770 km gedeeld door 41 ltr= 1 op 18.8 rijden vlgs de orginele teller Klopt dit of zie ik iets over hoofd?
 

Nils

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
417
Je ziet iets over het hoofd. Log maar is met VCDS/Vagcom op kanaal 5. Je zal zien, dat wat de ABS sensoren als snelheid weergeven, eigenlijk wel 100% exact is met wat tomtom bijvoorbeeld ook aan geeft (mits je een andere velg/bandenmaat gaat gebruiken).

De boardcomputer weet dus wel hoe hard jij exact rijdt, alleen op de teller wordt expres een afwijking weergeven. Onder de 100 km/h is deze afwijking exact 2,5 km/h en boven de 100km/h is deze afwijking exact 5 km/h.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Tsja, vanavond van Zwijndrecht naar Hoorn gereden. Gewoon met verkeer mee en incl. file bij Amsterdam. BC gaf 5.4L per 100 km aan. 1.4 85 pk benzine. Is dus aardig in de buurt van de fabriekscijfers (die zegt gemiddeld 6.0 per 100 km). Heenreis was 5.8L per 100 km (maar toen veel meer file)
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Je ziet iets over het hoofd. Log maar is met VCDS/Vagcom op kanaal 5. Je zal zien, dat wat de ABS sensoren als snelheid weergeven, eigenlijk wel 100% exact is met wat tomtom bijvoorbeeld ook aan geeft (mits je een andere velg/bandenmaat gaat gebruiken).

De boardcomputer weet dus wel hoe hard jij exact rijdt, alleen op de teller wordt expres een afwijking weergeven. Onder de 100 km/h is deze afwijking exact 2,5 km/h en boven de 100km/h is deze afwijking exact 5 km/h.

Dat geldt dan blijkbaar niet voor alle auto's. Mijn Polo bluemotion (2009) had een afwijking van ongeveer 5 km/u. 55 op de teller was 50 echte kilometers (volgens GPS) en 105 op de teller was 100 echte kilometers. Dat de afwijking dus lager is onder de 100 km/u heb ik zelf niet ervaren.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Ik ben nu ook lekker relax aan het rijden met mijn Seat Leon 1.2 TSI. IK heb nu al meerdere keren zonder echt er op te letten, 5.2 l/100 km op mijn boordcomputer gehad. En ik heb mijn boordcomputer omhoog bijgesteld met 4% via Vag-Com. Dus zonder die wijziging zou hij 5.2 / 104 * 100 = 5,0 l/100km. Opgave is 5,4 l/100km gecombineerd verbruik dus komt toch wel aardig in de buurt, zelfs eroverheen.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
En ik heb mijn boordcomputer omhoog bijgesteld met 4% via Vag-Com

In mijn ervaring is de boordcomputer niet heel erg betrouwbaar, maar dat zal per auto wellicht verschillen. Zowel bij mijn Polo bluemotion als bij de Skoda Fabia gaf de boordcomputer steevast 0,5 l/100km te weinig aan. Als ik dan ging tanken was het verbuik volgens mij boordcomputer voor die tank 4,0 l/100km geweest, maar blijkt na voltanken dat het werkelijke verbruik 4,5 l/100km was. Dit heb ik altijd erg irritant gevonden.

Maar blijkbaar kun je de waarde die de boordcomputer toont ook naar boven bijstellen?
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Maar blijkbaar kun je de waarde die de boordcomputer toont ook naar boven bijstellen?

Ja inderdaad. Bij mij week hij dus omgerekend rond de 4% af, dus heb hem met 4 % naar boven bijgesteld. Nu scheelt het meestal nog maar 0,1 l/100km.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Hoe ver kun je met die correctie gaan? Want een afwijking van 0,5 l/100km is al gauw 12-13%. En wat kost het om zoiets te laten doen?
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Standaard waarde is 100 %. Bereik kan aangepast worden tussen 85 en 115 %. Je moet het op deze manier berekenen: Nieuwe factor = oude factor * berekend verbruik / weergegeven verbruik. Dit geeft voor jou voorbeeld: 100 * 4,5 / 4 = 112,5 % Je stelt het dan bij naar 112 % want anders krijg je een afwijking die te hoog ligt. Dit is gewoon met Vag-Com aan te passen.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Aha. Met vag-com dus. Dat heb ik niet dus dan wordt het waarschijnlijk lastig :)
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ikke wel, zit in Veldhoven.

Een luxe positie dus dat je het zelf hebt en ermee kunt prutsen :) Misschien dat ik wel een keer langskom als daar een mogelijkheid voor is, maar heel snel zie ik dat hier niet gebeuren, omdat ik zelf naast Rotterdam woon.
 
Laatst bewerkt:

Garfield

New member
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
1
Ik heb sinds 2 september mijn nieuwe Ibiza Ecomotive 1.2 tdi. Ik moet zeggen dat het verbruik mij enorm tegenvalt. Seat pocht met een verbruik van 1 op 29 maar dit is bij lange na niet te halen. Ik rij zelf altijd rustig, laat de auto uitrijden, schakel op tijd maar het beste verbruik tot nu toe was 1 op 21. Vanmiddag heb ik een mail naar Pon gestuurd maar die zeggen dat de tests zijn gedaan in een laboratorium en dat de praktijk uiteraard anders is. Ik vind dat hier sprake is van misleidende reclame en ben van plan om naar de reclamecodecommissie te stappen. Iemand soortgelijke ervaringen of zijn er rijders die het opgegeven verbruik door Seat wel halen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Iemand soortgelijke ervaringen of zijn er rijders die het opgegeven verbruik door Seat wel halen?
't Schijnt wel te kunnen. Mij is het ook nog niet gelukt, vermoedelijk omdat ik dagelijks te veel stoplichten tegenkom. Optrekken is een bitch voor 't verbruik.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ik heb sinds 2 september mijn nieuwe Ibiza Ecomotive 1.2 tdi. Ik moet zeggen dat het verbruik mij enorm tegenvalt. Seat pocht met een verbruik van 1 op 29 maar dit is bij lange na niet te halen. Ik rij zelf altijd rustig, laat de auto uitrijden, schakel op tijd maar het beste verbruik tot nu toe was 1 op 21. Vanmiddag heb ik een mail naar Pon gestuurd maar die zeggen dat de tests zijn gedaan in een laboratorium en dat de praktijk uiteraard anders is. Ik vind dat hier sprake is van misleidende reclame en ben van plan om naar de reclamecodecommissie te stappen. Iemand soortgelijke ervaringen of zijn er rijders die het opgegeven verbruik door Seat wel halen?

Het is hier al vaak geroepen, maar je kunt van een nieuwe auto niet verwachten dat hij direct zuinig rijdt :) Auto's, tenminste diegenen die ik heb gehad, moeten worden ingereden en dat kan een groot verschil opleveren.

Mijn vorige auto was een Polo en daar begon ik met 1 op 18. De laatste tank was 1 op 26. En dat is 2% slechter dan de fabrieksopgave.

Gewoon dus even geduld (net zoals ik dat ook niet heb want ik rijd nu weer 1 op 21 met de nieuwe ST O-)) hebben en dan daalt het verbruik zeker, als je tenminste verstandig met je rechtervoet omgaat.

Je kunt dus wel naar de reclame code commissie stappen, maar dat heeft weinig zin omdat deze auto het verbruik zeker zal halen volgens de testsituatie. Dat dat totaal niet de praktijk is, maakt niet uit. Want ze houden zich aan de regels.

En zoals ik dus heb ervaren, is het fabrieksverbruik een heel eind te halen na het inrijden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan