[SEAT] [Leon 1M] Carterontluchting buis

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Goedemiddag allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een 1.8T, uit 2005

Na een visuele inspectie ben ik erachtergekomen dat dit pijpwerk poreus is en helemaal gebarsten is

Motor loopt verder goed, brandstofwaardes zit wel op 15% LTFT

Enig idee wat voor consequenties dit heeft? anderen hier ook last van (gehad)?

20230913-141958.jpg


20230913-142020.jpg

Het gaat om onderdeelnummer 06A 103 213 AF maar met een snelle google zoektocht kan ik niet veel vinden voor alleen dit stukje
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.418
Buiten dat het APK afkeur is, is het niet fijn voor jezelf. De carterventilatielucht wordt namelijk ook je interieur in geblazen. Daarnaast komt er valse lucht in het intake circuit wat weer voor rare waardes kan zorgen. Dit omdat de luchtmassameter de lucht niet heeft gemeten (of teveel heeft gemeten wat wegvloeit).

Ik zou gelijk alle carterventilatie slangen vervangen voor de silicone variant. Dan heb je hier je hele autobezit geen omkijken meer naar.

P.s. mocht je die werkzaamheden zelf gaan uitvoeren (echt heel goed te doen). Bestel dan ook gelijk een nieuwe oliepeilstok houder mee. Die breekt geheid af en voor het geld hoef je het niet te laten. Dat geldt trouwens ook voor de 90graden pvc bocht vanuit je onderblok op je carterventilatie.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Jip, dat zal de oorzaak zijn dat hij 15% probeert bij te regelen.

Ik heb ze toendertijds hier vandaan gehaald, maar er zullen ook wel NL adres zijn (probeer Vagnetics, Chargertech etc) > https://creationsmotorsport.com/ . Je kan er ook voor kiezen om normale slangen te monteren, dat gaat ook weer een paar jaar mee.

Bestel ook meteen een nieuwe PCV klep, die werken op basis van een veertje en als die nog nooit is vervangen, zal die ook vermoeid zijn.

Alle partnrs kan je oa hier vinden: https://seat.7zap.com/nl/e/
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Extra: Er kan ook rotzooi in de pijp komen en dan kan het in je carter eindigen. Daar zal de oliezeef niet zo blij mee zijn en die kan in de ergste gevallen verstoppen waarmee je blok in de soep kan lopen (door geen/niet genoeg olie aanvoer.

Extra 2: kijk ook eens in mn oude showroom topic, daar heb ik alles in bijgehouden: https://www.seat-online.nl/index.php?threads/seat-leon-1m-nds-gele-top-sport.7492/
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Buiten dat het APK afkeur is, is het niet fijn voor jezelf. De carterventilatielucht wordt namelijk ook je interieur in geblazen. Daarnaast komt er valse lucht in het intake circuit wat weer voor rare waardes kan zorgen. Dit omdat de luchtmassameter de lucht niet heeft gemeten (of teveel heeft gemeten wat wegvloeit).

Ik zou gelijk alle carterventilatie slangen vervangen voor de silicone variant. Dan heb je hier je hele autobezit geen omkijken meer naar.

P.s. mocht je die werkzaamheden zelf gaan uitvoeren (echt heel goed te doen). Bestel dan ook gelijk een nieuwe oliepeilstok houder mee. Die breekt geheid af en voor het geld hoef je het niet te laten. Dat geldt trouwens ook voor de 90graden pvc bocht vanuit je onderblok op je carterventilatie.
Heb de auto nu een dagje, en de oliepeilstok was al een van de dingen ik zou vervangen.

Die werkzaamheden ga ik uiteraard zelf doen.

Zelf kies ik meer voor de originele variant ipv de siliconen, o.a. ook om de looks persoonlijk, en gewoon omdat ik zo origineel mogelijk wil blijven maar wel dat alles naar behoren werkt
 
Laatst bewerkt:

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Jip, dat zal de oorzaak zijn dat hij 15% probeert bij te regelen.

Ik heb ze toendertijds hier vandaan gehaald, maar er zullen ook wel NL adres zijn (probeer Vagnetics, Chargertech etc) > https://creationsmotorsport.com/ . Je kan er ook voor kiezen om normale slangen te monteren, dat gaat ook weer een paar jaar mee.

Bestel ook meteen een nieuwe PCV klep, die werken op basis van een veertje en als die nog nooit is vervangen, zal die ook vermoeid zijn.

Alle partnrs kan je oa hier vinden: https://seat.7zap.com/nl/e/
Kan je die PCV klep ook checken of het daarvoor tijd is? En is dit de PCV klep? zo niet waar zit de pcv klep dan?
Ben nog niet zeer bekend met de 1.8T en hun PCV gedoe

Inked20230913-142020.jpg
 
Laatst bewerkt:

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Ah oke, dankjewel voor de info over die n249 die ik wel vaker had gehoord maar nog niks van begreep

23232.png

De volgende puzzelstukjes heb ik dus:

13A = https://www.winparts.nl/motordelen-...84/slang-cilinderkopontluchting/p1275360.html
9A = https://www.winparts.nl/motordelen-...84/slang-cilinderkopontluchting/p1264830.html
2 = https://www.winparts.nl/motordelen-...084/slang-ontluchting-motorblok/p1272441.html
5 = https://www.winparts.nl/motordelen-...084/slang-ontluchting-motorblok/p1260573.html
6 = https://www.winparts.nl/motordelen-...ilatie/c2084/ontluchtingsventiel/p717300.html

Maar hoe zit het met 13, 15, 9 en 10? Kan hem zelf nergens vinden


Dat geldt trouwens ook voor de 90graden pvc bocht vanuit je onderblok op je carterventilatie.
Heb je het hier toevallig over nummer 13? of had je het over nummer 2?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.418
Correct, nummer 2!

Je kan ook voor de zwarte silicone variant gaan. Kwalitatief is dat gewoon beter dan de originele carterventilatie slangen (laat staan de goedkope look a likes knockoffs). En met de motor afdekplaat erop zie je er niks meer van ;)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Check ook de vacuumleidingen onder je inlaatspruitstuk, die zullen ook wel lek zijn

14468623550_2d77f00ddb_b_d.jpg
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
waar zitten die vacuumleidingen vanaf de inlaatspruitstuk aan vast? (hoe het standaard is), of zijn die ''poortjes'' gewoon open als je ze niet gebruikt?
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Vergeten foto's te maken van de pcv before en after, maar de kronkelbuis die vanaf de T stuk naar de Y splitsing gaat was echt een ellende om het erop te krijgen, maar het is achteraf gelukt.
ook bij het oliefilterhuis waren er genoeg plastic stukken en de metalen ring die vast zat, stofzuiger erbij en voorzichtig alles eruithalen.
De andere vacuümslangen op de inlaatspruitstuk waren nog in goeie staat.

Had gister ook direct de kleppendekselpakking meegepakt, die ging nog beter dan die PCV..

fueltrims houd ik nog in de gaten

20230923-124026.jpg

20230923-124204.jpg

20230924-111732.jpg

20230924-114659.jpg

20230924-115258.jpg

20230924-121506.jpg
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.418
Lekker bezig geweest!
Hoe is het met je peilstok afgelopen? Nog gesneuveld van de ouderdom of heel kunnen verwijderen?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.594
Als je zoveel olie koek aan het kleppendeksel hebt zal het binnen in de motor ook niet veel beter zijn.
Misschien motor flush middel gebruiken om de boel binnenin een beetje te reinigen.

Bijvoorbeeld: (wel de instructies goed opvolgen)

 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Idd, die hoort iets schoner te zijn. Iemand of iemanden die hier en daar een oliebeurtje hebben overgeslagen denk ik.

Mbt PCV, erg goed bezig geweest. Je auto zal je dankbaar zijn!
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Lekker bezig geweest!
Hoe is het met je peilstok afgelopen? Nog gesneuveld van de ouderdom of heel kunnen verwijderen?
Die is met verbazing helemaal heel eruit gekomen, maar heb het toch maar vervangen omdat het helemaal vergeeld was, en de oliepijlstok ook vervangen ivm kapotte hendeltje erboven
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Als je zoveel olie koek aan het kleppendeksel hebt zal het binnen in de motor ook niet veel beter zijn.
Misschien motor flush middel gebruiken om de boel binnenin een beetje te reinigen.

Bijvoorbeeld: (wel de instructies goed opvolgen)

Ja daar dacht ik ook aan, en de kleppendeksel kon ik niet echt helemaal perfect schoonmaken ivm te weinig remreiniger maar met dit was ik wel al een tijdje bezig. Maar heb na de pcv direct een oliebeurt gedaan, olie was wel wat zwarter dan ik had verwacht.

Maar zo'n flush moest toch eigenlijk direct met een oliebeurt? (Zover ik heb gezien en gelezen)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.646
Ja, kan je ook overwegen voordat je de volgende keer een oliebeurtje uitvoert. Daarna meteen je olie en filter vervangen uiteraard.

Auto zo nu en dan goed op zn staart trappen, je blok en olie moeten goed op temperatuur komen. Dat is het beste voor een auto.
 
Bovenaan