[SEAT] [Leon 1M] Carterontluchting buis

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Idd, die hoort iets schoner te zijn. Iemand of iemanden die hier en daar een oliebeurtje hebben overgeslagen denk ik.

Mbt PCV, erg goed bezig geweest. Je auto zal je dankbaar zijn!
Zou best kunnen.. deze auto heeft niet echt de beste onderhoudspapieren (alleen bekend tot 2021..) dus dan doe ik direct alles zodat de auto alles krijgt wat hij verdient. Zojuist weer fueltrims gecheckt en helaas zit ie nu wel weer op LTFT +7%.. gister was het nog +2%, gaan we weer t rijtje af zoals mn 1.8, leuk🤨
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Auto zo nu en dan goed op zn staart trappen, je blok en olie moeten goed op temperatuur komen. Dat is het beste voor een auto.
Dat doe ik pas zodra mijn olie temperatuur goed is (op gevoel), maar trappen doen we nu zeker wel ivm de turbo 😛

Misschien dat ik later nog ooit een olie temperatuur sensor ga installeren via die blanking plug wat ik hier had gelezen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.647
Ik heb er toendertijds een sandwichplate tussen filter en blok gezet, dat kan ook nog.

Je bent iig al gehalveerd, van 15% naar 7% 🥳
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Je bent iig al gehalveerd, van 15% naar 7% 🥳
tot nu toe hè, dus hopelijk word het niet weer 15..

Ik heb er toendertijds een sandwichplate tussen filter en blok gezet, dat kan ook nog.
Oh dacht dat je daarmee die blanking plug bedoelde, wat bedoel je precies met de sandwichplate?
Aangezien ik wel een temperatuur sensor bij mn carterpan heb met een connector die aangesloten is? (Net als een golf 7 gti bijv.) Of is dat niet de temperatuur sensor?
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Ja daar dacht ik ook aan, en de kleppendeksel kon ik niet echt helemaal perfect schoonmaken ivm te weinig remreiniger maar met dit was ik wel al een tijdje bezig. Maar heb na de pcv direct een oliebeurt gedaan, olie was wel wat zwarter dan ik had verwacht.

Maar zo'n flush moest toch eigenlijk direct met een oliebeurt? (Zover ik heb gezien en gelezen)
Dat flush middel doe je bij de oude olie in de motor, je volgt de instructies op en uiteindelijk laat je de oude olie met het flush middel uit de motor lopen, vervangt het olie filter en nieuwe olie er in.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Dat flush middel doe je bij de oude olie in de motor, je volgt de instructies op en uiteindelijk laat je de oude olie met het flush middel uit de motor lopen, vervangt het olie filter en nieuwe olie er in.
enige ervaringen met die flush? ik snap dat je qua performance niks merkt maar zou het de motor goed doen en niet dat het bijvoorbeeld juist voor ellende zorgt? (losse deeltjes die verstoppingen veroorzaken of iets?)
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Dat doe ik pas zodra mijn olie temperatuur goed is (op gevoel), maar trappen doen we nu zeker wel ivm de turbo 😛

Misschien dat ik later nog ooit een olie temperatuur sensor ga installeren via die blanking plug wat ik hier had gelezen.
Gaat prima op de positie van de blanking plug alleen zijn veel olietemperatuursensoren 1/8 NPT draad.
De draad van de blanking plug is volgens mij M10x1.
Ja, je krijgt een olietemperatuursensor met NPT draad erin, maar het gaat geheid lekken als je geen afdichtmiddel gebruikt.
Ik had er destijds Loctite (een afdichtende variant) voor gebruikt.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Gaat prima op de positie van de blanking plug alleen zijn veel olietemperatuursensoren 1/8 NPT draad.
De draad van de blanking plug is volgens mij M10x1.
Ja, je krijgt een olietemperatuursensor met NPT draad erin, maar het gaat geheid lekken als je geen afdichtmiddel gebruikt.
Ik had er destijds Loctite (een afdichtende variant) voor gebruikt.
Zelf nog niet bezig geweest met de sensor installeren maar net even opgemeten en is idd conisch zoals een NPT, en bovenin is het 10mm, begin van de schroefdraad is ~0.8mm

zou teflon tape helpen evt? en enig idee wat voor dop/maat die blanking plug heeft om het eruit te krijgen?
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Teflontape had ik destijds geprobeerd, maar vond het zelf dat dat teveel begon te pluizen bij het erin draaien van de sensor. Je wil geen stukjes teflontape bij je olie hebben.
Er zijn ook verloopjes van 1/8 npt naar m10*1. Dat is ook een optie natuurlijk. Als afdichting kun je dan koperen ringen gebruiken.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
en een afdichtring bij een npt draad zoals die sensor? is dat ook mogelijk?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
enige ervaringen met die flush? ik snap dat je qua performance niks merkt maar zou het de motor goed doen en niet dat het bijvoorbeeld juist voor ellende zorgt? (losse deeltjes die verstoppingen veroorzaken of iets?)
Ik heb mijn TSI regelmatig geflushed met een flush middel, met name toen ik overging tot een olie wissel interval van 15k i.p.v. 30k km(Long Life). Bij 30k interval was de olie pikzwart...nu doe ik dat niet meer. Wat ik nu wel doe is twee olie wissels kort achterelkaar. De oude olie eruit, goedkope Action 5w30 olie er in, motor op temperatuur laten komen, daarna deze toch weer vieze olie eruit. Als laatste een nieuw olie filter erop en Castrol 5w40 er in.
Voor de TSI's is het belangrijk dat er niet al te veel zwevende deeltjes zijn, dit i.v.m. kleine olie filters in de kanalen naar de twee balans assen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Snah

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Heb helaas nu een nog groter probleem..
Sandwich plate erop gezet gister (domme fout dat ik het deed toen het ging regenen..) nu lek ik langzaam overal olie, oliepeil net gecontroleerd en is onder de minimum..
Had het van boven af gedaan en werd toen pis link (je ziet niks wat je doet en de olie filter valt constant uit je hand). Is dit van onderaf beter te doen?

Kon de verleng bout wat meegeleverd werd namelijk niet echt goed vastmaken dus heb de sandwich plate maar rondgedraaid tot het vast zat..🤧

Het weer deze week helpt echt niet mee.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.647
Ja dat moet je wel ff zsm fixen, want je raakt mogelijk ook oliedruk kwijt. Ik heb dit toendertijds vanaf de onderkant gedaan.

Sandwich plate minimaal vastzetten met de torque waarmee het oliefilter erop zit. Snelle zoektocht levert me +25Nm 20Nm op voor het oliefilter
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Ja dat moet je wel ff zsm fixen, want je raakt mogelijk ook oliedruk kwijt. Ik heb dit toendertijds vanaf de onderkant gedaan.

Sandwich plate minimaal vastzetten met de torque waarmee het oliefilter erop zit. Snelle zoektocht levert me +25Nm 20Nm op voor het oliefilter
Heb zelf geen momentsleutel maar een oliefilter doe ik zelf altijd handvast, of als ik olie aan mn handen heb even met de tool nog een stukje verder.

Ja dit is het eerste wat ik morgen wil fixen, via onderen kom je er wel makkelijker bij? Heb namelijk heel wat schaafwonden omdat de SAI buizen/kvs+ airco slangen in de weg zaten.

Sinds dit is gebeurd (gisteren) rijd ik niet meer boven de 2500 toeren, Hopelijk beperk ik dan de evt schade aan lagers etc..
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Oliefilter is inderdaad handvast. Op de oliefilters van Mann-Filter staat aandraaien tot aanslag en dan nog 3/4 draai.
Vind zelf het werken aan het oliefilter van onder het fijnst (sta op een brug).
Bij mij zit het oliefilter onder een hoek gemonteerd, waardoor er tijdens het losdraaien altijd een plons olie uitkomt. Om het meeste op te vangen doe ik een zipbag van IKEA (link) om het filter.

 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Oliefilter is inderdaad handvast. Op de oliefilters van Mann-Filter staat aandraaien tot aanslag en dan nog 3/4 draai.
Vind zelf het werken aan het oliefilter van onder het fijnst (sta op een brug).
Bij mij zit het oliefilter onder een hoek gemonteerd, waardoor er tijdens het losdraaien altijd een plons olie uitkomt. Om het meeste op te vangen doe ik een zipbag van IKEA (link) om het filter.

Ja ik deed het van bovenaf en dan de oliefilter erin draaien precies hoe je een kop soep vast houd.. zonder te weten of het ook nog goed in de schroefdraad zit. Een rotplek voor een olie filter.

Op hoop van zege dat er morgen voor een tijdje geen/licht regen is.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Update:

Goed en slecht nieuws..

Goed nieuws: auto lekt geen olie meer

Slecht nieuws:
Het was de sandwich plate.. had eerst de adapter strakker gedaan en dan de olie filter erop, maar bleef lekken, daarna zonder de sandwich en tada.. hij lekt niet meer.

Ik kijk nog wel of ik het evt via de blanking plug kan doen (ooit) maar liever geen olie temperatuur dan schade aan mn blok riskeren dmv een domme olielek.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan