[SEAT] [Leon 1M] Inlaatbuis 1.8 20v APG

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
Bij rustig rijden (cruisen) zou je dichter bij de 1:14,7 moeten zitten, maar dat is niet gek als je ook die mega correcties ziet van je fuel trims
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Oh dacht dat ondanks de hoge fuel trims dat je nogsteeds 14.7:1 zou moeten zien
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
Volgens mij probeert je je auto dat ook nog steeds te bereiken (maar ben er niet zeker van)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Heb de maf ontkoppeld, en direct, stft -20, en wat ik van iemand had geleerd is dat dit eigenlijk goed nieuws is? Betekend het dat de maf vies/slecht is?

Screenshot-20221230-140328-Torque.jpg

Had de maf al schoongemaakt maar misschien niet goed, omdat het best goed omhuld is en ik heb geen security torx om de maf opzichzelf eraf te halen
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
MAF is een heel delicaat meetinstrument, ik ben zelf geen fan om die schoon te maken, maar volgens mij moet het wel kunnen
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
MAF is een heel delicaat meetinstrument, ik ben zelf geen fan om die schoon te maken, maar volgens mij moet het wel kunnen
Isopropyl alcohol...

Maar dat kleine weerstandje verslijt ook met de jaren omdat het met een kleine stroom ietsje warm wordt gestookt...
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
MAF is een heel delicaat meetinstrument, ik ben zelf geen fan om die schoon te maken, maar volgens mij moet het wel kunnen
Ik had het met liqui moly lmm spray schoongemaakt alleen de binnenkant word juist erger.. allemaal bruine vlekken, maar de weerstandjes waren wel schoon (al denk ik dat die voor de IAT is, wat weinig helpt).

Zit heletijd aan 3 dingen te denken;
Lambda (geen idee of hij al wel of niet was vervangen) 30-50 euro
MAF (gebruikt van een 1M met 2ton voor 30 euro, of nieuw van delphi 30 euro)
Brandstofinjectoren laten reinigen 50-70 euro (gebruikt 50, maar weet niet of dat per stuk is of alle 4)
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Aan de hand van de mate van afkoeling van die weerstandjes bepaald de ECU hoeveel lucht er langs is gestroomd...dus dat is best belangrijk.

Als de MAF/MAP en lambda's verkeerde en fluctuerende waardes doorgeven kan de ECU ook niet goed regelen. De ECU zal namelijk altijd proberen het verkeerde te compenseren, je krijgt dan geen stabiele regeling omdat de sensoren continu willekeurige waardes sturen...
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Aan de hand van de mate van afkoeling van die weerstandjes bepaald de ECU hoeveel lucht er langs is gestroomd...dus dat is best belangrijk.

Als de MAF/MAP en lambda's verkeerde en fluctuerende waardes doorgeven kan de ECU ook niet goed regelen. De ECU zal namelijk altijd proberen het verkeerde te compenseren, je krijgt dan geen stabiele regeling omdat de sensoren continu willekeurige waardes sturen...
Maar het rare is, de maf fluctueert niet echt, blijft netjes tussen 2.50/2.60 g/s. Al klinkt dat relatief weinig
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
Mn vraag is eigenlijk of die waarde toeneemt, want je kan dat terugrekenen naar pks (met een korreltje zout).

g/s delen door 0,8 en dan heb je aantal pks (bij benadering)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Mn vraag is eigenlijk of die waarde toeneemt, want je kan dat terugrekenen naar pks (met een korreltje zout).

g/s delen door 0,8 en dan heb je aantal pks (bij benadering)
Nou ja, een beetje, maar tot ongeveer 30 g/s volgens mij. Ben nu ook even aan het rijden dus kan zo wel even vol gas gaan, ik zal het wel opnemen en een youtube linkje plaatsen
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Bij 0:55 doe ik mijn 2de run vanaf 2de versnelling, haal top 40 g/s, maar ik ging maar tot 4k toeren
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nieuwe MAF vandaag binnengekregen, fueltrims gewist, maar STFT direct weer naar +26%, dus denk dat ik die niet eens hoef te testen onder full load..
Kan ook weer terug
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nou weer iets aparts.. wilde toch even kijken hoe het rijden is met een nieuwe MAF.. ik kan met deze nieuwe MAF geen eens +half gas geven want dan houd de auto zich in, de auto stottert enorm met die nieuwe MAF, nu maar weer de oude geinstalleerd (nieuwe was van delphi)

Edit:

Hij geeft ook echt plofjes uit de uitlaat alsof ik soort van overrun heb (met die nieuwe maf)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Plofjes heb ik trouwens af en toe ook met de orginele maf alleen was het met die nieuwe maf veel extremer
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nieuwe update:

Nieuwe lambda erin gezet (upstream) en bij MVB 006 staat er nu 0% ipv -40%
Alleen ben ik er achter gekomen dat ie bij open loop juist heletijd bijna afslaat, tot dat de lambda inslaat (closed loop), dan loopt ie normaal

Nu als ik mijn gas ook in blijf houden tot 1500 toeren zakt ie heletijd weg, hij kan het niet vasthouden, en ik hoor dan ook echt veel misfires lijkt het wel.
20230120-152721.jpg
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
De idle in closed loop is ook echt veel stabieler, geen toeren meer die random vallen en omhoog schieten, alleen weet ik wel dat de +25% STFT er echt alleen is als ik gas geef, zou dit dus kunnen betekenen dat het of de injectoren zijn of de drukregelaar? (Pomp had ik al vervangen)
 
Bovenaan