[SEAT] [Leon 1M] Losse buis/stationair schommelt af en toe

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Goedeavond,

Sinds gister ben ik een trotste eigenaar geworden van mijn eerste auto, een seat leon 1.8 20v (APG)

Maar nu zie ik dat ik ergens een losse buis heb en ik vroeg me af of dat de reden kan zijn van mijn idle die af en toe zakt naar 500 toeren en weer terug naar normaal. (Geen accu/olie lampjes die aan gaan) Dat is ook bij een koude start, ik start de auto, blijft eerst beetje hangen bij 500/600 en gaat daarna naar 1100/1200.

Weet iemand waar dit normaal aan vast zit en waarom dit eraf is gehaald? Lijkt op een soort van bypass? (Hoort de idle niet rond de 600 te zitten bij een warme motor? Ipv ~800, was in een 1.6 16v wel tenminste)

20221020-190424.jpg


20221020-190450.jpg



20221020-190537.jpg
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
Beste is om de slangen terug te volgen waar nog naartoe gaan om een idee te krijgen waarvoor ze zijn.
Mogelijk zijn/waren ze van het vacuüm systeem of Evap purge systeem.

Misschien de gasklep eens schoonmaken, mogelijk dat dit het schommelen veroorzaakt.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Beste is om de slangen terug te volgen waar nog naartoe gaan om een idee te krijgen waarvoor ze zijn.
Mogelijk zijn/waren ze van het vacuüm systeem of Evap purge systeem.

Misschien de gasklep eens schoonmaken, mogelijk dat dit het schommelen veroorzaakt.
Is m'n eerste keer met een 1.8 en wist dus oprecht niet hoe de plastic motor kap eraf ging (als het goed is gewoon draaien met een platte schroevendraaier?).
Heb de auto nog maar een dag dus aan glasklephuis schoonmaken ben ik idd nog niet aan toegekomen, ga ik nog wel doen.

Morgen laat ik meer weten met foto's, evt kan ik ook de itemnummers nagaan als die evt te vinden zijn (op de slangen of waaraan het vast zit)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Vanaf de t splitsing gezien, volg de "rode" buis (die omhoog gaat) en hij komt net voor de gasklephuis uit, onder een wat dikkere buis die naar de blok gaat.

20221021-123147.jpg


20221021-123013.jpg


20221021-123125.jpg


De buis die rechts gaat gaat in een andere grotere buis die is gekoppeld aan de brake booster (laatste foto)

20221021-124345.jpg
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Over de haperende toeren, het begint een beetje op een dode accu te lijken (lijkt mij?). ¡u start ie soms echt gwn heel traag, of ik moet een beetje gas nu bijgeven om hem voor de eerste seconde te helpen (gasklephuis schoon vandaag niet aan toegekomen door het slechte weer)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
Je hebt een electronische gasklep, tijdens het schoonmaken mag je absoluut geen kracht op de klep uitoefenen anders raakt hij versteld.
Beste is om eerst de accu los te koppelen en dan pas het stekkertje van de gasklep los nemen.
Klep aan beiden zijden inspuiten met gasklep reiniger en met een langharige zachte kwast schoonmaken, de randen van de klep zijn het belangrijkste(dit bepaalt de stationair loop)...maar geen druk uitoefenen op de klep!
Als alles schoon, klaar en aangesloten is, eerst de auto op contact zetten en wacht tot het gepiep(komt uit de gasklep) stopt. Pas dan kan je starten.
 
Laatst bewerkt:

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Denk dat het voor mijn geval niet zo uitmaakt aangezien ik over vcds beschik. (Al ben ik er idd van bewust dat ik de klep niet moet bewegen)

Het liefst haal ik de gasklephuis eraf maar volgens mij is dat de EGR pijp die er ook aan vast zit dus daar had ik geen tijd meer voor.

Enig idee waarvoor die slangen zijn? Of iemand met een 1.8 20v die een foto heeft van hoe het hoort te zijn.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
De slangen zijn onderdeel van vacuumcircuit, grote kans dat je ruwe/slechte lopen daar vandaan komt (valse lucht aanzuigen). Ziet eruit alsof iemand er lekker mee geklooid heeft :)

Mijn advies zou zijn om dat in orde te gaan maken met zo min mogelijk verloopjes/splitsingen. Dat geeft namelijk allemaal kans op luchtlekkage. Als het wat oudere slangen zijn kan het zomaar zijn dat ze gescheurd zijn zonder dat je het doorhebt, daar kom je dan pas acter als het het ook echt eraf haalt (zelf meegemaakt op mijn 1M 1.8T 20VT).
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
mijn plan is inderdaard ook om alles in orde te maken maar ik weet dus niet welke onderdelen ik allemaal nodig heb of hoe de slangen wel moeten lopen. Enig idee waar het wel aan hoort?

Ik snap namelijk ook niet waarom een deel vanaf die t-splitsing vast zit aan een buis van de brakebooster (vacuum servo)
 
Laatst bewerkt:

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Update over het schommelende toeren;

Die is (voor) nu blijkbaar weg, had de gasklephuis alleen een beetje van de buitenkant schoongemaakt (binnenkant ga ik zeker ook nog doen) en via VCDS gasklephuis opnieuw ingeleerd.

Alleen nog even kijken of ik mijn stationair toerental kan verlagen (volgens mij kon dat wel).

Enigste probleem is nu alleen de slangen gedoe waar mee is geklooid.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Blijkt dus dat de slang vanaf de vacuumservo niet hiermee heeft te maken, maar als het goed is is slangdiagram als volgt;
Net voor de gasklephuis neemt ie (lucht) een omweg naar de t-splitsing, en vanaf de t-splitsing gaat ie in een buis (waar ook dus de vacuum servo aan vast zit) naar de inlaatspruitstuk.

nu is de vraag; waarom? Terwijl het toch op het zelfde plek terecht komt als het door de gasklephuis zou gaan?

En als ik slangen ga losmaken dan heb ik dus ook een opening in de slang die op dr laatste foto is te zien (die in de inlaatspruitstuk gaat)
20221022-133046.jpg



20221022-133353.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nee die had ik nog niet bekeken, niet meer aan gedacht eerlijk gezegd.

En soms maken die diagrammen het best lastig, althans voor mij.. maar ik ga er morgen even goed naar kijken
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Ik had het nagekeken en het kan zijn dat ik niet goed ben in het omzetten van een tekening naar hoe het bij mij uitziet, maar volgens die diagram zouden dan veel dingen niet kloppen..🤨
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Oke, heb even een tijdje naar de schema's zitten kijken en begin het nu wel beter te snappen, was eerst een boel met al die lijnen.. maar het komt erop neer dat ik ook onderdelen moet hebben die schaars/niet beschikbaar zijn in nederland, terugslagkleppen etc..

Binnenkort dan nog maar verder met de gasklephuis schoonmaken als normaal onderhoud (aangezien hij af en toe bij een koude start soms wat lager in de toeren start (5/600) en dan na een seconde gewoon normaal stationair loopt (koud, 1100/1200), maar oliebeurt moet definitief ook nog gebeuren, wat zeker gaat komen
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Veel dingen kan je universeel oplossen. Terugslagkleppen moet je sowieso checken op een oudere auto. Er zit een veertje in die na verloop van tijd zn sterkte verliest en dat is het laatste wat je wilt bij terugslagkleppen die in een vacuumcircuit zitten.

Mocht je die gaan vernieuwen, dan bestellen bij de dealer of goed zoeken bij partsites/ebay en dan van een gerenommeerd merk (zoals ATE) etc. Ik heb ze zelf geprobeerd van Aliexpress. Die werken in begin goed, maar ik vond ze niet te vertrouwen...(diafragma schoot los etc)

Volvo S80 2.4T Changing the Check Valves by ND-Photo.nl, on Flickr

Volvo S80 2.4T Changing the Check Valves by ND-Photo.nl, on Flickr
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nee ik bedoelde, bij mij zijn dus die terugslagkleppen erafgehaald, dat is waarom er is aan geklooit.

En zocht de artikelnummers op en dan krijg je alleen maar Poolse/Russische sites.

Ik denk namelijk dat dit wat bij mij nu is, "universeel opgelost" is. En ik kan daar nu wel al mijn moeite gaan insteken maar vind motorisch onderhoud een hogere prioriteit hebben.

Zijn er nadelen als ik dus zonder die terugslagkleppen rijd? (Rijprestaties, gevoel met acceleratie etc?)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Ja dat kan zeker, maar ik weet ook niet waar ze bij jouw blok allemaal voor gebruikt worden. 1 Van de belangrijkste is bij je brakebooster, die moet goed werken anders heb je een probleem als je goed wilt remmen...
 
Bovenaan