[SEAT] [Leon 1M] Losse buis/stationair schommelt af en toe

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
Bij een beetje autoshop kan ook van die universeel check valves kopen...die werken met zo goed. Bedoeling van die dingen is dat vacuüm de éne kant op gaat en er geen valse lucht de andere kant op kan...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
Ja dat kan zeker, maar ik weet ook niet waar ze bij jouw blok allemaal voor gebruikt worden. 1 Van de belangrijkste is bij je brakebooster, die moet goed werken anders heb je een probleem als je goed wilt remmen...
Yup, anders moet je echt flink trappen...
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Moet nu dus alleen weten waar ik de terugslapklep moet plaatsen als ik er ook eentje kan vinden, zit zelf te kijken die bij de inlaatspruitstuk zit (wat op de tekening te zien is), (nummer 40) aangezien die ook naar de brake booster gaat

194133220.png
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Nummer 43 werd ook gebruikt op de 1.8T 20VT (suction jet pump) en die werd gebruikt om extra vacuum te genereren bij deellast (voor beter remgedrag) als ik het me goed herinner. Was ook een onderdeel wat kon lekken ( = mogelijk vacuumlek)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Ik dacht dat het bij die schema echt specifiek alleen voor mijn motor (APG) was? dus het kan zijn dat ik die 43 niet nodig heb? (Heb namelijk 43 én 40 niet)

Neem namelijk aan dat slang 35 de slang is die in de brake booster gaat?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
Kijk ook in de online etka link die ik je eerder heb gestuurd, daar staat ook de motor en model codes bij...dat maakt het duidelijker wat wel en niet bij jouw motor code hoort...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Exact, ik heb maar een beetje in het wilde weg geraden omdat ik niet zeker wist welke motor je had

[edit]
Kijk nog eens goed naar je eigen geplaatste foto ;)

20221022-133353.jpg
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Kijk ook in de online etka link die ik je eerder heb gestuurd, daar staat ook de motor en model codes bij...dat maakt het duidelijker wat wel en niet bij jouw motor code hoort...
Ja ik heb ze beide gezien, maar aangezien ND-photo het had over de suction jet pump wat hij bij de 1.8 20VT had en niet de mijne.

Update; oeps.. nu ik de foto zie lijkt dat in mijn foto precies op de jet pump..😅
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nu dat er toch nog wel is, betekent het alleen dat ik wss de terugslagklep (nummer 40) nodig heb? Ga hier morgen dan nog even weer naar kijken
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
mijn excuses voor het een week te late bericht, zou hier nog naar kijken maar heb ik zelf nog niet gedaan aangezien ik vandaag wel naar de gasklephuis heb gekeken. En aangezien ik ook heb opgemerkt dat ik olie bij de bougies heb, betekent het bijna 100% dat ik mijn kleppendekselpakking moet vervangen (voorkomend probleem heb ik gelezen?) ... nu weet ik dus ook hoe ik de inlaatspruitstuk los moet halen, dus kan het evt wel zelf doen.

De gasklephuis heb ik nu schoongemaakt alleen er is weer een ander probleem gekomen waardoor mijn auto helemaal niet meer start;

194133220.png



de schroeven (54; N10226102) van van de EGR pijp die aan de gasklephuis zit zijn ergens achter gevallen, de pakking (50; 06A131547Q) is ook gevallen... :( nu start de auto dus helemaal niet meer (de pijp hangt nu gewoon los boven de gasklephuis) hopelijk heeft de dealer het wel of een andere autoonderdelenwinkel (gasklephuis heb ik al opnieuw ingeleerd en accu al even losgehaald)

Gebeurd altijd weer wat na dat iets anders is gelukt..
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
Dat is behoorlijk vies zeg.
De rand van de klep ook goed schoon?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Zo die was goed vies idd! Zoals @XPtuning aangeeft, de rand moet ook goed schoon zijn zodat deze geen kans heeft om te plakken.

Bij de dealer kan je altijd vervangende boutjes/moertjes kopen, met hulp van die tekening/site komt dat wel goed. Ze vragen meestal ook om je VIN code om 100% zeker te zijn dat ze het juiste voor je bestellen.

Olie bij de bougies is 99% de kleppendekselpakking idd. Zou geen spannende operatie moeten zijn en is ook wel leuk om een keer wat dieper in de motor te kijken ipv puur buitenaf. Uiteraard daar geen boutjes of gereedschap in laten vallen ;)

Zal er naar alle waarschijnlijkheid ongeveer zo uitzien. Als de pakking een "halve maan" erin heeft, koop dan ook meteen wat vloeibare pakking. Op dat soort punten wil een pakking nog wel eens lekken namelijk. Rand goed schoonmaken en daarna op moment vastdraaien (zit meestal een volgorde van aandraaien aan vast)

1.8T Internals by Andy Ramdin, on Flickr
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Ja, de rand heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt, wilde alleen niet de laatste 2 slangen loshalen aangezien ik dacht dat er kvs doorheen liep. (Nu heb ik mijn twijfels erover..)

Over de halve maan (ook bekend als die scherpe randen) heb ik idd van gelezen om een paar drupjes vloeibare pakking te zetten.

Op moment vastdraaien kan ik met teleurstelling niet doen aangezien ik nog niet over een momentsleutel beschik (en als ik 1 zou halen zou die minimaal 28nm gaan). Had begrepen dat je ze ook gewoon met een ratel vast kan maken maar dan goed strak zonder de strippen uiteraard.

Weet je evt wat de juiste volgorde is? Mij lijkt mij een sterpatroon (elke kant stuk voor stuk langzaam aandraaien) voldoende?

Ohja nog een vraagje; ik had begrepen dat de 1.8T (en 2.0t etc) over een fysieke "halve maan" beschikken (plastic ding) aan de rechterkant bij het blok, heeft alleen de "T" dat of ik ook?
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Wss zou ik dan waar de rode pijlen staat een drupje rtv plaatsten toch?
Screenshot-20221101-223456-Samsung-Internet.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Ja dat is idd de halve maan. Boutjes van kleppendeksel zijn normaliter 10Nm, maar heb geen handboek meer om dat te dubbelchecken. Denk dat je wel veilig zit als je van binnen naar buiten werkt.

Als je van plan bent om zelf meer aan je auto te klussen, koop dan een 1/2" momentsleutel en een 3/8" of 1/4" momentsleutel erbij voor de zaken die minder moment nodig hebben. Of gewoon iets meer dan handvast voor nu, kan je iig proberen :)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
M'n plan was idd om ooit een keer een 1/2" momentsleutel te halen die tot 210nm gaat.

Ben er van bewust dat op moment zetten het beste is maar tot nu toe zit mn gevoel voor het zelf aandraaien wel goed ;)

Dus dan maar even zo


Wat me trouwens wel opviel... in die vacuüm slangen waarmee is geklooid en wat dus ook naar de gasklephuis ging via die T splitsing, zit dus sporen van olie in.

Kan dat allemaal te maken hebben met die kleppendekselpakking?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.725
Als het onderdeel is van carterontluchting, dan is dat normaal ja.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.625
Als je gasklep zo vies is dan zal er ook wel veel viezigheid in het inlaatspruitstuk zitten...
 
Bovenaan