[SEAT] [Leon 5F] Koelvloeistoflekkage ? seat leon 2.0 tdi 184 pk

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Dan toch maar eens de EGR koeler laten checken.
Als die een lek heeft blaast uitlaatgas het koelsysteem in en als dan de turbo erbij komt nog eens extra hard.
Kan nooit kwaad dus om dat te controleren.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.248
Controleer even je koelvloeistof reservoir of je onderstaand zakje er in hebt zitten (silcote container rechts op de foto).

1606724430901-png.20142


Weet niet of dit generatie afhankelijk is, maar meerdere VAG auto's kunnen hierover beschikken.
Heb gisteren mijn eigen reservoir leeg gegoten en gelukkig heb ik dit zakje er niet in zitten (anders had ik hem er gelijk uit gehaald).
Dit zakje gaat na verloop van tijd stuk en de grit zorgt voor verstoppingen in je kachelradiateur, misschien dat dit een oorzaak kan zijn dat de druk niet weg kan.
Kan ook de oorzaak zijn dat bv de passagier wel warme lucht door de roosters krijgt, en de bestuurder niet.

Voor meer informatie, bekijk dit filmpje op YouTube: Vw Audi Cold Heaters Heater Core Blocked Due To Design Fault.
Geeft ook de werkwijze voor vervanging van de radiateur aan.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Silicate container i.p.v. Silcote 😁
Goeie tip zeg... waarom zou dat er in zitten? Meestal wordt dat spul gebruikt om vocht op te nemen...🤔
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Tankje zou dan de tekst: mit silikat moeten hebben...

Skoda forum:
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.248
Silicate container i.p.v. Silcote 😁
Goeie tip zeg... waarom zou dat er in zitten? Meestal wordt dat spul gebruikt om vocht op te nemen...🤔

Gedachtegang van het idee van VAG is, dat de koelvloeistof dan nooit meer vervangen hoeft te worden (hoe men dan een waterpomp vervangt, geen idee :rolleyes:). Conditie van de koelvloeistof blijft dan correct, misschien om vocht op te nemen ?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.615
Verdampt dat niet toch door je blok op temperatuur te rijden?

Meestertip! Ik zou dat meteen nakijkn als dat mogelijk in mn auto zou zitten. Zelfde als met de benzineslang bij de Cupra/GTI rijders
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Als je het Skoda forum mag geloven zou het dus op het expansievat moeten staan als er zo'n silicate container/zakje er in zit...
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.901
Niet handig die zakjes. Ze kunnen scheuren of de lijm lost op.
Gewoon de koelvloeistof om de paar jaar vervangen, bijv. als de waterpomp vervangen wordt.



JxpVxc-eepULKWJr.59.jpg




JxpV407P9d-ZAoyJ.59.jpg
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.279
Duidelijk plaatje, weten we dat ook weer.
 

halil4242

New member
Lid geworden
29 dec 2022
Berichten
16
Controleer even je koelvloeistof reservoir of je onderstaand zakje er in hebt zitten (silcote container rechts op de foto).

1606724430901-png.20142


Weet niet of dit generatie afhankelijk is, maar meerdere VAG auto's kunnen hierover beschikken.
Heb gisteren mijn eigen reservoir leeg gegoten en gelukkig heb ik dit zakje er niet in zitten (anders had ik hem er gelijk uit gehaald).
Dit zakje gaat na verloop van tijd stuk en de grit zorgt voor verstoppingen in je kachelradiateur, misschien dat dit een oorzaak kan zijn dat de druk niet weg kan.
Kan ook de oorzaak zijn dat bv de passagier wel warme lucht door de roosters krijgt, en de bestuurder niet.

Voor meer informatie, bekijk dit filmpje op YouTube: Vw Audi Cold Heaters Heater Core Blocked Due To Design Fault.
Geeft ook de werkwijze voor vervanging van de radiateur aan.
Het word in mijn auto wel goed warm. en alleen bij de kickdown van de pedaal verlies ik koelvloeistof. dit gebeurt via de expansievat.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.582
Het word in mijn auto wel goed warm. en alleen bij de kickdown van de pedaal verlies ik koelvloeistof. dit gebeurt via de expansievat.
Dan gaat de koelvloeistof pomp ook harder draaien...meer druk op het systeem lijkt mij.
Ik vermoed dat er ergens een verstopping/vernauwing in het systeem zit.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.330
Heb laatst 200 ml koelvloeistof bijgevuld omdat het niveau net onder de minimum merkstreep was gezakt.
Het flesje koelvloeistof heb ik gekocht bij Vagtechniek. Daar vertelde men mij dat ik er verstandig aan had gedaan de originele VW vloeistof te gebruiken omdat bij andere merken kans op dichtslibben van radiator kanaaltjes kon optreden. Weet er verder niet het fijne van.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.615
Denk dat je altijd van een fatsoenlijk merk moet kopen ipv standaard de goedkoopste.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.330
Vanmorgen even gechecked:

IMG_6529.jpg

Nu nog (laten) checken of het silicaatzakje er nog in zit en dat dan (laten) verwijderen.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.330
Ik weet niet of deze link hier al gepost is, maar is ook interessant leesvoer:

 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Bij mij ook nog maar eens goed kijken dan. Had toevallig laatst gekeken, maar dacht er geen te zien.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.330
De opmerkingen daar geven wel aan wat het belang van goed en op de juiste manier ontluchten is.

Edit: wat bij mij vermoedelijk meerdere keren fout is gedaan.
 
Bovenaan