[SEAT] [Leon 5F] Kennismaking met de Leon Cupra 265/280/290/300

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.997
Geen idee, maar gezien de dealer al €170 vraagt voor een kleine beurt zal het niet goedkoop zijn.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Een Cupra rijden is niet goedkoop, dat klopt, zeker niet via de dealer.
Een gokje gezien de uitgevoerde werkzaamheden?
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Tip haal ze zo snel mogelijk eraf......i.v.m. privacy

1241,17 zat ik niet veel naast
 
Laatst bewerkt:

Rob123

Active member
Lid geworden
19 apr 2022
Berichten
256
Valt nog mee.. maar waarom bij de dealer? Inmiddels geen garantie meer neem ik aan.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Klopt, gewoon voor de stempels en de mobiliteit service
En ik ben niet zo handig😀
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
854
Valt het mee? De kosten voor het rijden van een Cupra?
Na 15k wissel ik zelf olie/filter
Tenminste , wellicht is er iemand die daarmee kan helpen?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.330
Als je wagen buiten de garantie valt en je kan het zelf doen, eventueel met hulp van derden en die zijn er hier op SO echt wel, en je hebt de beschikking over een brug dan is het echt niet moeilijk.
Mobiliteitsservice via bijvoorbeeld de ANWB is stuk goedkoper dan die beurt bij de dealer.
 

Jordyz99

New member
Lid geworden
7 mei 2024
Berichten
5
Als je referentiekader een traditionele automaat is, snap ik je ongerustheid. Ik had dit de eerste 1000km ook. "Wat doet ie nu, wat gebeurd er nu, wat hoor ik nu"??? Een oldschool automaat met koppelomvormer is (nog) vloeiender, met name bij terugschakelen van 3,2,1. Daar is de DSG in vergelijking met een oude automaat minder 'smooth'. Maar als je de techniek doorgrond, begrijpt dat het eigenlijk een handbak is die hydraulisch wordt aangestuurd, snap je dat je iets meer voelt (en soms ook kunt horen) wat er gebeurd. Als je vervolgens weet hoe de software reageert op input (gaspedaalstand e.d.), kun je daarop anticiperen en de bak wat 'helpen'. Ik heb zelf de volgende punten opgemerkt:

1. Bij accelereren >> licht schokje van 1 naar 2 (in D, koude motor/bak). Bij tot stilstand komen (2 naar 1) een lichte trilling door de auto. Voel ik met name in de voetenbak/rempedaal. Eenmaal meer opgewarmd is het laatste puntje weg en gaat het schakelen van 1 naar 2 ook beter (maar je blijft het wel voelen). Overige versnellingen bij accelereren gaan schokloos. Daarbij, hoe rustiger dat je rijdt (D schakelt dan bij 1900rpm), hoe meer turbolag er is. Lijkt alsof de auto even stilvalt. Logisch, want het toerentental valt 4-500rpm terug en bij 1500RPM heb je een stuk minder turbodruk.

2. Bij decelereren >> licht schokje en een behoorlijk remmend koppel van 3 naar 2 en 1. Dat remmend koppel zorgt voor een wat raffelige remweg. De GTI 6/S3 8P hadden schijnbaar meer slip op de bak geprogammeerd dan de huidige MQB platvorm auto's en die remmen ook vloeiender af daardoor. Remdruk varieren helpt overigens wat. Maak wanneer de bak in D2 staat echter niet de fout om, met het idee heel rustig voor het stoplicht tot stilstand te komen, de remdruk ineens te veel te verminderen omdat de bak dan 'denkt' dat je wellicht weer gaat accelereren. De koppeling sluit en vervolgens rem je t?ch door en moet de bak alsnog naar 1. Ik had daardoor de eerste 20x een duidelijk 'klak' op de bak, incl. een duwtje naar voren. Ben daarmee gaan experimenteren en weet het nu te voorkomen.

3. Zoals LeonR zegt laat ik de auto alleen hard accelereren in een lagere versnelling. Hiermee wordt de bak en het 2e massa vliegwiel ontzien. 10/20% gas houden, 2x aan de linkerflipper en je staat zonder schok en volledig smooth van 6 in 4, ready to fire 8) Geef je echter al wat gas bij en doe je hetzelfde >> schok/tik op de bak.

4. Geluid uit de bak in lagere versnellingen. In D alleen als je hard afremt. In manueel hoor ik altijd van 3,2,1 een tik/metalig geluid (volgens mij de schakelvorken). Omhoog hoor ik alleen een tikje. Overigens moet de radio uit staan en de weg droog anders hoor je het niet. Bij een hoger toerental terugschakelen hoor je veel minder tot niets omdat een DSG schijnbaar de meeste 'moeite' heeft met schakelen bij lagere toerentallen/versnellingen.

5. Omschakelpunt 2500-2600rpm. Irritant punt waar de auto soms even op kan bokken als je hier met half gas/sportief doorheen accelereert. Bij rustig rijden voel je het omschakelpunt ook h??l lichtjes en gaat het goed, volgas ook geen probleem. Heb dit gelezen op diverse duitse Fora. Omschakelpunt indirecte/directe injectie.

Mensen die dit ook herkennen/nog aanvullingen ?
Hallo,

Punt 5 heb ik met mijn Leon Cupra 300 ook last van. Zowel voor als na de tune. De dag schakelt rond de 3000 toeren met half gas heel abrupt (dag is getuned en daardoor wel beter maar hier blijft het hetzelfde). Ik ben blij dat ik dit lees zodat ik indirect weet dat het niet perse erg is? De motor trilt dan ook meer en er komt een soort flutter geluid uit de motor. Hij hapert dan ook n beetje. Is ook echt alleen met halfgas rijden. Volgas is er niks aan de hand en minder dan half gas ook niet. Heel apart. Is er inmiddels al iets meer over bekend?
 

Alan Harper

Active member
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
110
Als ik jouw post zo lees zou ik of terug naar de tuner of op z'n minst de boel eens grondig uit laten lezen.
Trillende motor, haperen onder deellast. "Fluttergeluid" kan ik mij zo 1,2,3 geen voorstelling bij maken. Maar klinkt allemaal.niet echt heel hoopvol.

Wat zijn de specs van jouw auto?
Km stand?
Tuner + stage?
Verdere mods? (en dan heb ik het natuurlijk niet over tupperware, plakfolie of wielen)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Denk dat je echt gericht moet gaan loggen om boven water te krijgen wat er gebeurd op dat moment
 

Jordyz99

New member
Lid geworden
7 mei 2024
Berichten
5
Als ik jouw post zo lees zou ik of terug naar de tuner of op z'n minst de boel eens grondig uit laten lezen.
Trillende motor, haperen onder deellast. "Fluttergeluid" kan ik mij zo 1,2,3 geen voorstelling bij maken. Maar klinkt allemaal.niet echt heel hoopvol.

Wat zijn de specs van jouw auto?
Km stand?
Tuner + stage?
Verdere mods? (en dan heb ik het natuurlijk niet over tupperware, plakfolie of wielen)
Zoals ik het zeg klinkt het inderdaad wel heftig haha maar het is allemaal zeer minimaal. Het is vooral het abrupt schakelen van de DSG op dat moment. Ik hoor gewoon op de achtergrond een soort tril geluid wat ik vaker heb gehoord bij een getunede transporter bijvoorbeeld. Ik ga ook binnenkort even met de tuner kijken of we iets kunnen vinden. De auto valt ook nog binnen garantie waar ik hem gekocht heb. Dit was ook al van toepassing voor het tunen. Nu merk je het alleen iets beter omdat er meer koppel ter beschikking is. Ik denk dat door het bokken van de DSG met half gas in dat toerengebied dat de auto even van t gas af gaat en dan weer door zou dat kunnen? Auto heeft alleen een inleg filter van Pipercross en uitlaat middendemper delete en klep voor de einddemper. De rest is stock (voor nu) owja en gisteren een Forge Blow Off Valve geïnstalleerd met blauwe veer. Auto draait als t goed is op 1.72 bar (Turbo)
 

Jordyz99

New member
Lid geworden
7 mei 2024
Berichten
5
Het gaat hier om Supreme tuning. Ik ken deze jongen dus vandaar. Ik weet hoe ze te werk gaan. Voor de stage 2 ben ik van plan om naar TVS te gaan. Ik wilde alvast stage 1 voor tussendoor
 
Bovenaan