[SEAT] [Leon 5F] Kennismaking met de Leon Cupra 265/280/290/300

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.655
Het gaat hier om Supreme tuning. Ik ken deze jongen dus vandaar. Ik weet hoe ze te werk gaan. Voor de stage 2 ben ik van plan om naar TVS te gaan. Ik wilde alvast stage 1 voor tussendoor
Ook hier was er dus al een probleem voor het tunen.
Tunen zet dus zoals gebruikelijk een vergrootglas op het probleem.

Als ik jou was zou ik eerst het probleem oplossen voordat je overgaat tot stage 2...
 

Alan Harper

Active member
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
116
Dat kan sowiso geen kwaad met stage 2 in gedachten.

Maar als ik heel eerlijk ben zou ik de originele software terug laten zetten en je toch gaan beroepen op de garantie.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.796

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.655
Hoe kom ik erachter of het inderdaad een probleem is of dat het normaal is?
Wat ND-photo.nl zegt, het beste is om gericht te loggen, nog beter zou zijn omdat bij een tuner op de rollenbank te doen.
Eerst met de originele software, de logs en de vermogens karakteristiek bestuderen en daarna met de tuning software versie.

Post in thread '[SEAT] [Leon 5F] Kennismaking met de Leon Cupra 265/280/290/300' https://www.seat-online.nl/index.ph...-leon-cupra-265-280-290-300.15389/post-682813

Weet niet wat de kilometerstand is maar...heb je al eenvoudige dingen bekeken als:
- brandstof filter...als je die hebt.
- schoon lucht filter.
- vervuiling van de gasklep.
- mate van vervuiling de inlaatkleppen en spruitstuk.
- mate van vervuiling van de intercooler(s), daar staat vaak een beetje olie in.(Mijn Exeo ST 1.8TSI loopt altijd weer een stuk beter/soepeler als dit weer schoon is)
- LMM en MAP druksensor op de intercooler zijn schoon.
- vervuiling van de injectoren. https://www.wynns.nl/product/petrol-extreme-injector-cleaner/
Dit soort dingen kunnen bijdragen bij zulke kleine hikjes bij last wisseling van de motor bij bijvoorbeeld overschakelen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.364
Een goede tuner doet (zoals JD) doet derhalve vóórdat er getuned gaat worden altijd een algehele controle van de motor en aanbouwdelen.
Niet de eerste keer dat een lid daar komt en dat dan vóór het tunen toch allerlei kleine mankementen zijn (zoals slechte bobines bijv.) die stock bijna niet opvallen maar al zelfs na een stage 1 tuning al voor flinke problemen kan zorgen.
Neem aan dat jouw tuner hetzelfde gedaan heeft zodat zij weten dat de motor etc. in goede basis staat is om te tunen zonder problemen.
Zo niet dan is het vaak weggegooid geld omdat je niet met een slecht lopende wagen wil blijven rondrijden.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.655
Een goede tuner doet (zoals JD) doet derhalve vóórdat er getuned gaat worden altijd een algehele controle van de motor en aanbouwdelen.
Niet de eerste keer dat een lid daar komt en dat dan vóór het tunen toch allerlei kleine mankementen zijn (zoals slechte bobines bijv.) die stock bijna niet opvallen maar al zelfs na een stage 1 tuning al voor flinke problemen kan zorgen.
Neem aan dat jouw tuner hetzelfde gedaan heeft zodat zij weten dat de motor etc. in goede basis staat is om te tunen zonder problemen.
Zo niet dan is het vaak weggegooid geld omdat je niet met een slecht lopende wagen wil blijven rondrijden.
Ja JD Engineering ging daar vaak best ver in...
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.781
Ja JD Engineering ging daar vaak best ver in...
Nog steeds mag ik hopen?

Ik heb motor en DSG tuning van JD al heel lang (7 jaar met deze auto) en geen enkel probleem op schakel gebied of anderszins.
Kom er vanaf 2006 met al mijn vorige auto's (Seat)

Kende Jeroen al veel langer van de Golf GTI club en zijn G60 golf 1.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.364
Ze maken, als het stage 1 is, eerst een proefrit om de kijken of alle parameters wel goed zijn.
Je kunt ook kiezen om te laten rollen, ook voor stage 1.
Als dat allemaal goed is dan gaan ze pas stage 1 chippen en anders niet en doen daarna weer een proefrit en voelen hem goed aan de tand en lezen al rijdend uit.
Bij stage-2 doen ze hetzelfde maar dan op de rollenbank. Komt er dan iets uit wat niet goed is (misfiring o.i.d.) dan krijg je de keuze: óf ze repareren het voor jou óf je laat het ergens anders repareren en komt dan terug.
Zo is het altijd geweest en zal nu wel niet anders zijn schat ik in.
 

Jordyz99

New member
Lid geworden
7 mei 2024
Berichten
7
Jongens.... blijkbaar was het probleem de bougies! 3 van de 4 zaten los en 4 kon je ook gewoon met de hand losdraaien dus alle 4 noet goed. Ik ga deze vervangen door NGK racing bougies en ook gelijk nieuwe CTS bobines. Wel begrijp ik vanuit dit forum dat de motor met half gas een soort flutterend geluid kan maken wat blijkbaar normaal is? Iets met de N75 klep? En dat de DSG altijd wat ruwer schakelt rond de 3000 toeren vergeleken met de andere toeren gebieden.



Los van dit alles.. heeft iemand tips voor goede olie? Ik wil graag olie die hogere temperaturen aankan dus 110+ graden. Ik zat zelf te denken aan iets van 5w30 van motul racing of iets dergelijks. Wellicht 5w40 als ze geen 5w30 hebben in die categorie?

Bedankt voor de hulp allemaal!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.796
Hoe dan! Zijn ze allemaal op moment (of volgens procedure) vastgemaakt?
 

Jordyz99

New member
Lid geworden
7 mei 2024
Berichten
7
Hoe dan! Zijn ze allemaal op moment (of volgens procedure) vastgemaakt?
Ik heb geen idee. Zo gekocht. Ik lees wel dat Seat vaak 25nm is en de Cupra's 30nm. Wellicht dat daar een vergissing is gemaakt. Ik ga sowieso nieuwe bougies en bobines halen. Bobines zijn nog van 2017 en de bougies zouden volgens interval om de 60.000km moeten en heb nu 126.000 gereden
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.796
Goede keuze (y)

25Nm is gangbaar idd voor bougies idd. Het kan ook zijn dat er geen torque specificatie voor bestaat, maar dat je de bougie een aantal graden erin moet draaien. Dit hoort normaliter op het doosje te staan
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.364
Jongens.... blijkbaar was het probleem de bougies! 3 van de 4 zaten los en 4 kon je ook gewoon met de hand losdraaien dus alle 4 noet goed. Ik ga deze vervangen door NGK racing bougies en ook gelijk nieuwe CTS bobines. Wel begrijp ik vanuit dit forum dat de motor met half gas een soort flutterend geluid kan maken wat blijkbaar normaal is? Iets met de N75 klep? En dat de DSG altijd wat ruwer schakelt rond de 3000 toeren vergeleken met de andere toeren gebieden.



Los van dit alles.. heeft iemand tips voor goede olie? Ik wil graag olie die hogere temperaturen aankan dus 110+ graden. Ik zat zelf te denken aan iets van 5w30 van motul racing of iets dergelijks. Wellicht 5w40 als ze geen 5w30 hebben in die categorie?

Bedankt voor de hulp allemaal!
Ik gebruik zelf (in de 100HP) Motul 300V Competition 15W50.
Die overstijgt alle kwaliteitsklassen en bij fors rijden kan de olietemperatuur gewoon 10 graden lager liggen dan de standaard olie zodat je meer reserves hebt.
 
Bovenaan